درختان کاج و سرو 

درختان کاج و سرو 

درخت کاج درختی از دسته مخروطیان بوده و همیشه سبز و بدون خزان است. درخت سرو هم مانند کاج همیشه سبز بوده و به عنوان درخت ملی ایران در میان درختان ملی دنیا به ثبت رسیده است.

زیبایی این درختان به همراه مقاومتی که دارند، سبب کاشت و رویش آن‌ها در بیش‌تر مناطق ایران و محبوبیت آن‌ها شده است. همچنین گونه‌های مختلفی از هر دو درخت کاج و سرو در دنیا وجود داشته و برایشان منطقه سرد و خشک آمریکای شمالی تفاوتی با جنگل‌های بارانی و بیابان‌های داغ ندارد.
درست است که این دو درخت را در هر منطقه‌ای زیاد مشاهده کرده و از زیبایی‌هایش لذت می‌بریم. اما بیش‌تر ما در تشخیص آن‌ها و تفاوتشان کمی به مشکل خورده و خطا می‌کنیم. بنابراین ما به بررسی تفاوت درخت کاج و سرو و انواع این درخت‌ها پرداخته و تجربیات خود را در این مقاله با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. پس اگر به دنبال اطلاعات درباره تفاوت درخت سرو و کاج و نحوه شناساسایی آن‌ها هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درخت کاج و انواع درخت کاج

درخت کاج جزء درختان سوزنی برگ و دارای مخروط بوده و تقریباً اکثر انواع مختلف آن، متعلق به نیمکره شمالی استوا و از خانواده کاجیان و سرده می‌باشند. بیش از 126 نوع از کاج در دنیا به ثبت رسیده و گونه‌های مختلف آن در محیط و آب‌وهوای متفاوتی رشد می‌کنند.

درختان کاج به سه دسته دانه‌داران، بازدانگان و مخروطیان دسته‌بندی شده و با نام علمی Pinus شناخته می‌شوند. این درختان، درختی مخروطی با تنه‌ای به رنگ قهوه‌ای تیره هستند. برگ‌های درخت کاج سوزنی شکل و باریک بوده و با یک پوشش چرب و محکم بیرونی محافظت می‌شوند. دانه کاج دانه‌ای بالدار بوده و هنگام وزش باد، به‌وسیله قسمت بال مانند خود جابجا شده و در جاهای مختلف زمین روییده می‌شود.
برگ‌های این درخت زرد نمی‌شوند و با ریزش آن‌ها برگ‌های جدید جایگزین شده که این چرخه شاخه‌های درخت را هرگز لخت و بدون برگ باقی نمی‌گذارد. درختان کاج از کهن‌ترین درختان دنیا بوده و شامل ریشه، ساقه، میوه و برگ هستند، اما گل ندارند. 
این درختان که در فضای باز رشد خوبی داشته و در محیط‌های آپارتمانی رشد کندی خواهد داشت. میوه مخروطی آن بسیار مفید بوده و پس از اینکه کامل رسید، فلس‌های آن باز شده که آن را می‌شکنند و بادام کوچک گرفتار در وسط آن را میل می‌کنند. 
انواع درخت‌های کاج را در در زیر مطالعه کرده و با خواندن تنوع آن متوجه اینکه چگونه در هر نقطه‌ای از کره زمین می‌توان کاج یافت، شوید. زیرا هر کدام از آن‌ها مختص مناطق با آب‌وهوای خاصی هستند.
_ کاج اتریشی
_ کاج مدیترانه‌ای
_ کاج زبره
_ کاج جزایر قناری
_ کاج کاشفی
_ کاج کولتر
_ کاج سفید شرقی
_ کاج سفید غربی
_ کاج دم روباهی
_ کاج خاکستری
_ کاج سنگ ایتالیایی
_ کاج جک (مخروط خمیده)
_ کاج سیاه ژاپنی
_ کاج زرد (پاندروسا)
_ کاج مطبق
_ کاج کونیکا (کله قندی)
_ کاج چیر
_ کاج نوئل یا کریسمس
اما با اینکه این درخت زیبا را زیاد در طبیعت دیده و از مزایایش استفاده می‌کنیم، در کنار مزایای خود معایبی هم دارد. این معایب به عبارت زیر هستند.
ـ این گیاه با زیست‌بوم ایران تطابقتی ندارد و اکثر آن‌ها برگ ریز هستند. (درست است که رشد کرده و منطقه را پوشش می‌دهد، اما زیست‌بوم ایران سبب ریزشش می‌شود)
ـ درختان کاج تعادل نیترات خاک را به هم می‌زنند.
ـ این درختان همچنین تعادل آب را هم به هم زده و اقلیم اطراف خود را خشک می‌کند.
ـ معایب دیگر کاج، به هم زدن تعادل هوموس بوده و مانع از تجزیه گیاهان دیگر شده و محیط را اسیدی کرده و گیاهان بومی را منقرض می‌کنند.

درخت سرو و انواع درخت سرو

درخت سرو هم از درختان همیشه سبز بوده و در بیش‌تر نقاط مختلف ایران رشد می‌کند. همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، این درخت در پاییز خزان نکرده و برگ‌هایش ریزشی نمی‌کنند. سرو از گروه مخروطیان و درختی با ارتفاع بلند است.


یکی از بارزترین خصوصیات درخت سرو که آن را محبوب کرده و در بیش‌تر پارک‌ها و فضای سبزها و مکان‌های مختلف آن را می‌کارند، هرس آن و به وجود آوردن شکل‌های زیبا از شاخ و برگ درخت است. درخت سرو در ایران نماد ملی بوده و جزء گیاهان زیبا و زینتی شمرده می‌شود. انواع مختلف درخت سرو در ادامه نام‌برده شده و مانند کاج، تنوع بالای آن سبب رویش در نقاط مختلف زمین می‌شود.
ـ سروناز
ـ سرو هرزویل
ـ سرو سیمین
ـ سرو خمره‌ای
ـ سرو تالاب
ـ سرو خمره‌ای توپی
ـ سرو خمره‌ای نوک دار
 ـ سرو زربین
ـ سرو شیراز
ـ سرو لاوسون
ـ سرو ابرکوه
نکته مهم در مورد درختان سرو هم معایب آن در کنار مزایا و زیبایی‌هایش است.

معایب این درخت عبارت‌اند از:
ـ اولین معایب درخت سرو آسیب‌پذیر بودن آن در برابر مواد سمی و باران‌های اسیدی است.
ـ آفت و آلودگی‌های زیادی جذب اطراف درخت سرو شده که خود علل مختلفی دارد.
ـ به دلیل شکل برگ درخت سرو و سوزنی بودنشان، سطح کم‌تری را پوشش داده و قدرت تصفیه هوا را ندارند و قدرت ساخت اکسیژن آن تقریباً صفر است.
ـ این درخت خاک اطرافش را اسیدی کرده و مانع از رشد گیاهان دیگر می‌شود. اگر هم در اطراف و جای خود این درخت، درخت دیگری کاشته شود، قبل از کاشت باید محل کاشت را خاکبرداری کرده و تا عمق 4 متری خاک را عوض کنند.

تفاوت درخت کاج با درخت سرو

بیش‌تر مردم با تفاوت درخت سرو و کاج آشنا نبوده و هردو را یکی دانسته و کاج می‌نماند. اما باید بگوییم که سرو و کاج با هم تفاوت داشته و هر کدام از گونه‌های مختلفی هستند و شکل ظاهری آن‌ها نباید شما را دچار خطا کند. شباهت درخت کاج و سرو قامت بلند و همیشه سبز بودن آن‌ها است و همین باعث شده تا هر دو یکی شناخته شوند. 
برای اینکه با این دو درخت آشنا شوید و در تشخیصشان به مشکل نخورید در ادامه به مطالب گفته‌شده درباره تفا‌وت این دو درخت توجه بیشتری کنید.
در مقایسه هرچیزی، اولین موردی که معمولاً به چشم می‌آ‌ید ظاهر است و تفاوتی ندارد که انسان باشد یا حیوان، گیاه یا اشیا یا حتی دیگر موجودات هستی. اولین تفاوت درخت کاج و سرو هم در ظاهر آن‌ها است. درخت کاج شیارهای بلندی روی تنه خود داشته و ارتفاع زیادی دارد. برگ‌های درخت کاج سوزنی شکل بوده و درخت سرو دارای برگ‌های فلسی است.
مورد بعدی میوه درختان است. میوه درخت کاج مخروطی بوده که معمولاً بزرگ هستند. اما میوه درخت سرو کوچکتر و نهایتاً به‌اندازه گردو و گرد است. 
تفاوت دیگر درخت کاج و درخت سرو، در نوع رویش آن‌ها است. درختان کاج در زمان نونهالی شاخ و برگ متراکمی دارند. اما در دوران بلوغ و بزرگسالی دارای تاج و شاخساره بازتری هستند. درخت سرو از همان نونهالی متراکم بوده و تا آخر شکلی مخروطی دارد.
تاج درخت کاج محل مناسبی برای لانه پرندگان بوده و سوزن و میوه آن زیاد روی زمین می‌ریزد؛ بنابراین تمیز کردن محل رویش درخت کاج زحمت زیادی دارد. اما درخت سرو ریزش و زحمت زیادی برای مراقبت و نگه‌داری ندارد.

نتیجه‌گیری: تقریباً می‌توان گفت که تاحدود زیادی با کاج و سرو و تفاوت و شباهت این دو درخت آشنا شدید. این دو درخت در کنار مزایا، معایبی هم داشته و همیشه نمی‌توان گفت که همه گیاهان برای هر مکان و منطقه‌ای مناسب است. پس قبل از کاشت، باید به مزایا و معایب هم توجه کرد.
امیدواریم با مطالعه این مقاله، اگر تصمیم به کاشت کاج یا سرو داشتید، انتخاب بهتری داشته و مناسب با محل کاشت گزینه درست را انتخاب کنید. همچنین با دیدن هر یک از آن‌ها در طبیعت دیگر دچار خطا نشده و به‌راحتی از یکدیگر تشخیص دهید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)