انواع نخل، بهترین نخل‌ها برای فضای باز

انواع نخل، بهترین نخل‌ها برای فضای باز

گیاه نخل یکی از زیباترین و جذابترین گیاهان برای فضای باز بوده و با تنه باریک و برگ‌های پر آن همیشه یادآور حال و هوای مناطق ساحلی و گرمسیری است.

این درخت حدود 3000 گونه داشته و در شکل‌های مختلفی هستند. نخل‌ها از گیاهان همیشه سبز بوده و در برابر گرما و خشکی و کم‌آبی بسیار مقاومت دارند. 
این درختان علاوه بر اینکه میوه خوشمزه و مقوی خرما را می‌دهند، نوعی درخت تزئینی محسوب شده و کاشت آن در فضای باز مانند باغچه و حیاط و کنار استخر، سبب افزایش زیبایی و جذابیت محیط می‌شوند. با وجود مقاومت زیاد این درخت، مانند درختان دیگر نخل‌ها هم برای هر محیط و آب‌وهوایی مناسب نیستند و باید مطابق با محل کاشت نخل مناسب را انتخاب کنید.
اگر شما هم جزء افراد گیاه دوست بوده و به زیبایی محیط و فضای خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطالب همراه ما بوده و با مطالعه انواع نخل برای فضای باز یکی از زیباترین و بهترین نوع آن‌ها را انتخاب کنید.

نخل اریکا

این نوع از نخل با نام علمی Dypsis lutescens با نام‌های دیگری مانند نخل نی طلایی، نخل پروانه، نخل زرد و حتی نقره‌ای و نخل خاکستری شناخته شده و دارای برگ‌های پنجه‌ای با اندازه 4 تا 6 فوت و دمبرگ‌های ساده است. یکی از ویژگی‌های برجسته در این نوع درخت‌ها نقطه سیاه رنگ در ساقه برگ و شکل V در مقطع عرضی برگ‌ها است. 
نخل اریکا از انواع نخل فضای باز بوده و بومی مناطق ماداگاسگار، مناطق گرمسیری کشور هند، مالزی، فیلیپین، جزایر سلیمان، جنوب چین و استرالیا است. از دیگر ویژگی‌های برجسته این نخل تحمل بی آبی، آب‌وهوای گرم و گرمسیری  می‌باشد. گیاه نخل اریکا، بالا ساقه داشته که همراه برگ‌های سالخورده ریزش پیدا می‌کند و با قرار گرفتن در هوای نامطلوب نوک برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند. محیط مرطوب از محیط‌های محبوب این گیاه بوده و رشدش به 25 تا 30 فوت می‌رسد.

نخل خرمای جزایر قناری

ار انواع نخل برای فضای باز، نخل خرمای جزایر قناری با نام علمی phoenix canariensis بوده که با نام نخل آناناس هم شناخته می‌شود. از لحاظ تعداد نسبت به دیگر گونه‌های مختلف نخل تقریباّ زیاد بوده و بیشتر از دیگر نخل‌ها کاشته می‌شود. این درخت از گیاهان اتوکتون اسپانیا بوده و گیاه تزئینی شمرده می‌شود. برگ‌های آن زیاد، سبز و قطر 1 متری داشته و ارتفاع خود درخت به 20 متر هم می‌رسد. نخل جزایر قناری نسبت به دیگر نخل‌ها رشد کندی داشته و ریشه کم عمقی دارد.
از ویژگی‌های آن تنه ضخیم و طرح‌های الماسی زیبا روی تنه و قوس‌های برگی آن و ظاهر تجملی و جذاب آن است.  این نوع از نخل، گیاه بومی جزایر قناری، اسپانیا، استرالیا،‌فلوریدا، آریزونا، ایتالیا، نوادای جنوبی و کالیفرنیای آمریکا است که نسبت به دیگر گونه‌های نخل مقاوم‌تر است.

نخل آسیابی

نخل آسیابی با نام علمی Trachycarpus fortune گونه‌ای از نخل تیره است که گیاه بومی مناطق مرکزی چین، میانمار، جنوب ژاپن و شمال هند بوده و برای رشد نیاز به مناطقی با 100 تا 2400 متر ارتفاع از سطح دریا را دارد. این نخل هم مانند نخل جزایر قناری رشد کندی داشته و در هر سال در بهترین موقعیت و حالت خود تا حدود 30 سانت رشد می‌کند. نخل آسیابی یکی از انواع نخل‌ها برای مناطق خنک و سرد بوده و گیاهی دو پایه است که برای گرده افشانی نیازمند گیاه نر است.
نام‌های دیگر این نوع از نخل، نخل چوسان یا نخل آسیابی چینی است و برگ‌های پنجه‌ای و رشد رو به بالا داشته و تنه‌ای باریک دارد. با رشد کند خود تا ارتفاع 20 تا 40 فوتی رسیده و رنگ برگ‌های آن سبز تیره تا زرد-سبز یا نقره‌ای-سبز در انتهای برگ است.

نخل ملکه

نخل ملکه هم از انواع نخل برای حیاط و باغچه بوده و با نام نخل کوکسی هم نامیده می‌شود. نام علمی آن Syagrus romanzoffiana است و تنه‌ای صاف و مستقیم دارد. برگ‌های آن بسیار زیبا و باشکوه بوده و میوه‌هایی به رنگ نارنجی-قرمز داده که موقع رسیدن، با افتادن بر روی زمین پخش شده و زمین را اندکی کثیف می‌کند.
نخل ملکه، گیاه مناطق آمریکای جنوبی و برزیل است که ارتفاع آن تا 50 فوت یا بیشتر رسیده و برای مناطق مسکونی و حیاط بسیار زیبا و مناسب بوده که بهتر است بخاطر میوه‌های آن کنار استخر و در مسیر رفت‌وآمد نباشد.

نخل بادبزنی

نخل بادبزنی با نام علمی Chamaerops humilis از انواع نخل‌ها و گیاهان گلدار است. نام دیگر این گیاه فضای باز زینتی نخل فن اروپایی بوده و دارای برگ‌های پهن و زیبا به شکل بادبزن است. همچنین برگ‌های آن به رنگ خاکستری-سبز یا آبی-سبز به عرض 2 فوت هستند. این درخت هم درون آپارتمان روییده و هم در فضای باز می‌روید. اگر در فضای سربسته باشد ارتفاع آن 2.1 متر و در فضای باز به 6 متر هم می‌رسد. بعد از 10 تا 12 سال شروع میوه‌دهی آن بوده و از طریق بذر و پاجوش تکثیر می‌شود. این گیاه همیشه سبز با مناطق مرطوب و شرجی و هوای گرم سازگار بوده و رشد کندی دارد.
از دیگر ویژگی‌های آن جای برگ‌های ریخته شده در درخت است که چهره آن را خشن کرده و بومی مناطق مدیترانه‌ای، اروپای جنوبی، آفریقای شمالی است. همچنین این نوع از نخل مقاوم به سرما و دمای پایین تا 0 درجه سانتی‌گراد است.

نخل پالم فن پیچی

از انواع نخل برای حیاط و باغچه نخل پالم فن پیچی یا نخل آبشار چینی است. نام علمی این گیاه هم Livistona chinesis بوده و از درختان بومی مناطق جنوب ژاپن، تایوان و جزایر متعدد در جنوب دریای چین است. این درخت بادوام به دلیل سازگاری و مقاومتی که داشته در نقاط مختلفی از جهان رشد کرده و مقاوم به سرما و خشکسالی است. 
برگ‌های این درخت به صورت بادبزن‌های دایره‌ای بوده و با خار رشد می‌کند که این خارها با رشد و بلوغ نخل از بین می‌روند. رنگ برگ‌های نخل پالم فن پیچی سبز عمیق و سبز مایل به آبی است. این نوع نخل، هم در آپارتمان و هم در فضای باز رشد کرده و در فضاهی باز ارتفاع آن به 9 تا 12 متر می‌رسد. 
برگ‌های بزرگ، براق و پروانه‌ای شکل این درخت از ویژگی‌های بارز آن بوده و با خم شده به سمت پایین و آبشار مانند جلوه‌ای زیبا ایجاد می‌کنند. با وجود مقاومت این درخت، در صورت آبیاری مرتب رشد خوبی خواهند داشت. می‌توانید درختان کوچک از این جنس را در حیاط خلوت و باغچه‌های کوچک خود کاشته و منظره زیبایی ایجاد کنید.

نخل فونیکس

درخت فونیکس Phoenix weleleni تک درخت زیبایی برای محل‌هایی مانند مرکز دید و میان چمن کاریها است. این گونه از نخل‌ها بومی جنوب شرق آسیا بوده و می‌تواند دماهای پایین حتی تا زیر صفر درجه را برای مدت کوتاهی تحمل کند. این درخت در مکان‌های پرنور و آفتابی رشد خوبی داشته و با سایه هم سازگاری دارد. نیاز به آبیاری زیادی نداشته اما بهتر است که مرتب آبیاری شوند. برگ‌های آن شانه‌ای شکل، و به رنگ سبز تیره و طولی به اندازه 60 تا 120 سانتی‌متر دارد.

سخن پایانی
نخل و انواع نخل ها یکی از زیباترین و بهترین گیاه‌های موجود در طبیعت بوده و طرفداران زیادی دارد. ما در این مقاله چند مورد از بهترین و مقاوم‌ترین نوع آن‌ها را معرفی کرده و شما را با ویژگی‌های آن‌ها آشنا کرده‌ایم. می‌توانید در صورت لازم برای باغچه و فضای باز خود یکی را با سلیقه خود انتخاب کرده و در محیط موردنظر خود بکارید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)