درختان و درختچه های زینتی

درختان و درختچه های زینتی

فضای سبز موجود در خیابان‌ها، حیاط و باغ زمانی که محل رویش گیاهان و درختان و درختچه‌ها باشند، جذاب‌تر شده و روح تازه‌ای به انسان‌ها می‌بخشند.

 گیاهان رنگارنگ، درختان زیبا، عطر و بوی قشنگ، برگ‌های مختلف و چمن‌زارهای زیبا بسیار خیره‌کننده بود ه و موجب آرامش بیشتر می‌شوند. 
همین ویژگی‌ها سبب شده که کسانی که مالک باغ و حیاط بوده و مسئول نگه‌داری از فضای سبز هستند، به فکر ایجاد منظره زیبا از طریق کاشت گیاهان مختلف باشند. از گیاهانی که به زیبایی این فضاها کمک کرده و دل هر بیننده‌ای را می‌برند، می‌توان به درختان  ودرختچه‌های زینتی اشاره کرد. این درختان و درختچه‌ها انواع مختلفی داشته و هر کدام خاصیت و ویژگی‌های خاص خود را دارد. 
اگر شما هم تصمیم به کاشت گیاهان و درختچه‌های زینتی در حیاط و باغ خود را دارید، در این مقاله همراه ما باشید. زیرا می‌توانید با انواع درختان و درختچه‌های زینتی آشنا شده و متناسب با فضای خود چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید.

انواع درختان و درختچه‌های زینتی

گیاهان زینتی هم شامل درخت شده و هم شامل درختچه می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید درختچه‌ها مانند درخت بوده اما اندازه و سایز کوچک‌تری دارند. ما هم در ادامه چند مدل از قشنگ‌ترین و معروف‌ترین درخت و درختچه‌ها را همراه با ویژگی‌هایشان برای شما علاقه‌مندان به گیاهان معرفی کرده‌ایم.

درخت لیلکی Locust tree

درخت لیلکی از درختان زینتی و خزان کننده بوده و در برابر کم آبی مقاوم است. قامتی بلند داشته دارای خارهای سه‌شاخه و طویل بر روی بدنه است که این خارها درخت را از آسیب توسط حیوانات محافظت می‌کنند. زیبایی این درخت به دلیل وجود برگ‌های شانه‌ای و میوه‌های شبیه به غلاف کشیده شده و چرمی و لوبیایی شکل بوده و در بیشتر فضای سبزها و حیاط‌های بزرگ کاشته می‌شود.

درخت اقاقیا False Acacia

اقاقیا هم مانند لیلکی درختی مقاوم به کم آبی و خزان کننده بوده و در برابر آلودگی و شوری مقاومت زیادی نشان می‌دهد. دلیل زیبایی آن برگ‌های شانه‌ای و گل‌های خوشه‌ای معطر آن است که فضای محیط را عطرآگین کرده و در بسیاری از نقاط جهان و فضاهای سبز مختلف کاشته می‌شوند.

درختچه نسترن زرد Austrian Briar

نسترن زرد درختچه‌هایی با ارتفاع 80 تا 120 سانتی‌متر بوده و دارای بوته‌های دوکی شکل است. از جمله درختچه‌های زینتی همیشه نیمه سبز و مقاوم به شرایط نامساعد شناخته شده و گل و میوه‌های آن خوراکی است. گل‌های زرد با بویی شدید داشته و در روی محل‌هایی مانند دیوار و نرده جلوه زیباتری دارند.

درختچه پیچ امین الدوله Honeysuckle

این  درختچه گیاهی خوشبو، معطر و همیشه سبز بوده و گل‌های سفید رنگ و زرد رنگ دارد که در بعضی مناطق گل‌های آن را از خانواده یاس می‌دانند. در جاهای خنک، گرم و در مقابل آفتاب رشد خوبی داشته و نسبت به سایه مقاوم است.

درخت باران طلایی Golden Rain Tree

درخت باران طلایی یکی دیگر از درختان زینتی برای فضای سبز و باغ بوده و یک درخت زیبای برگ ریز و خزان کننده است. از زیبایی این درخت، گل‌های خوشه‌ای زرد رنگ و گاهی قرمز رنگ به شکل قلب در اردیبهشت‌ماه و پاییز است که رایحه خوبی دارند.

درختچه پیچ گلیسین Wisteria

پیچ گلیسین از درختچه‌های زینتی و خزان کننده و مقاوم به خشکی بوده و یکی از جذابترین گیاهان بالارونده دنیا است. گل‌های آن به رنگ ارغوانی، آبی  بنفش است و با عطر خوش‌آیند خود به سبب آویزان شدن از جاهایی مثل نرده و روی دیوار جذابیت پیدا کرده‌اند.

درخت زبان گنجشک Ash Tree

درخت زینتی زبان گنجشک که با نام ون هم شناخته می‌شود، برگ‌هایی شانه‌ای و شبیه به نیزه داشته و گل‌هایی خوشه‌ای شبیه به کرک دارد. میوه‌های آن شبیه به بال بی‌نهایت باریک بوده و آب کمی برای آبیاری نیاز داشته و در مقابل شوری زمین مقاوم است.

درختچه میخک هندی Pittosporum

این درختچه زینتی همیشه سبز مقاوم به کم آبی و خشکی بوده، گل‌های به رنگ قرمز، سفید و زرد و بسیار معطر داشته و درختچه‌ای همیشه سبز است. برگ‌های آن شبیه به تخم مرغ با نوک تیز، سبز رنگ با حاشیه زرد، براق و چرم مانند است.

درخت شاه بلوط هندی Chestnut tree

از درختان زینتی دیگر شاه بلوط هندی است که درختی خزان کننده و دارای چوبی شکننده و شاخه‌هایی پر از برگ‌های پنجه‌ای شکل است. گل‌های خوشه‌ای رنگارنگ و میوه‌هایی شبیه به کپسول خاردار با نهایت 3 دانه در داخل کپسول دارد. در برابر سرما و آلودگی مقاوم بوده و به عنوان تک درخت زینتی شناخته شده که تنهایی زیبایی بیشتری دارد.

درختچه پر Smock Tree

درختچه زینتی پر که نیازمند نور و رطوبت بوده و خزان کننده است، به رنگ سبز کلمی بوده و تاجی کروی دارد. ارتفاعی 3 الی 4 متری داشته و شاخ و برگ‌های پراکنده ارغوانی آن بسیار زیبا و محبوب هستند و در فصل پاییز با رنگ قرمز آتشین و نارنجی خود خیره‌کننده می‌شوند.

درخت شب خسب Persian Silk Tree

درخت زیبای شب خسب برگ‌های شانه‌ای و مرکب داشته و خزان می‌کنند. هر برگ، 6 تا 12 جفت شانه داشته که در هنگام شب جفت‌ها دو به دو بسته می‌شوند و علت نام ‌گذاری آن، همین مورد است. از نیمه بهار تا پایان تابستان گل‌هایی ابریشمی داده و گل‌ها به صورت خوشه‌ای و در انتهای شاخه می‌رویند.

درختچه ماگنولیا Magnoliaceae

این درختچه زیبا گونه‌های مختلفی داشته و همه گونه‌های آن زیبا و زینتی هستند. درختچه زینتی ماگنولیا همیشه سبز، چوبی سخت و محکم داشته و برگ‌های آن ساده، تخم مرغی شکل و سبز است. انواع مختلف آن گل‌هایی با رنگ متفاوت داشته و زیبایی آن خیره‌کننده است.

درخت بید مجنون Salix babylonica

از زیباترین و محبوب ترین انواع درختان زینتی می‌توان بید مجنون معروف را معرفی کرد که گونه‌ای از درختان برگ ریز با برگ‌هایی کشیده و نوک تیز است. ارتفاع این درخت تا 20 الی 30 متر رسیده و 45 تا 70 سال عمر می‌کند. به آب و خاک مناسبی نیاز داشته و در بهار شروع به گل‌دهی می‌کند.

درختچه فوتونیا Photonia

فوتونیا از انواع درختچه های زینتی بسیار زیبا بوده و قدرت تحمل شرایط آب‌وهوای شهری را دارد. نام آن از کلمه یونانی Photonios به معنای درخشان گرفته شده و دلیل آن برگ‌های سه رنگ بسیار براق آن است. برگ‌های آن متشکل از سه رنگ سفید، سبز و ارغوانی بوده و در فصل بهار گل‌های زیبای آن شکوفا شده و در پاییز و زمستان میوه‌های زینتی آن می‌روید.

درخت ژینکو Gingo biloba

این درختچه زینتی زیبا با قدمتی 200 میلیون ساله تنها بازمانده از دوره کهن زمین یعنی دوره پرمیین است. درخت ژینکو مانند بلوط ارتفاعی بلند داشته و پوشیده از برگ‌هایی به شکل بادبزن است. برگ‌های این درخت برعکس برگ درختان دیگر رگ‌برگ میانی نداشته و به جای آن سطح برگ پر از رگ‌برگ‌های موازی است. در فصل بهار گل‌دهی آن شروع شده  و در پاییز به رنگ زرد طلایی درآمده و تا دی ماه روی درخت باقی می‌مانند.

درخت ارغوان Cercis siliquastrum

این درخت هم به شکل درخت و هم به شکل درختچه می‌روید. برگ‌های آن قلبی شکل با کناره‌های صاف و بدون کرک است. در اوایل بهار شروع به گل‌دهی در روی شاخه و حتی ساقه در گروه‌های 3 الی 6 تایی می‌کند. گل‌های آن ترش مزه و اندکی معطر بوده و کاربرد خوراکی دارد. به دلیل زیبایی بی‌نظیری که دارد، آن را در حاشیه خیابان و پارک و فضاهای سبز می‌کارند که منظره زیبایی ایجاد می‌کند.

علاوه‌بر درختان و درختچه‌های زینتی نام برده شده در بالا، درختان و گیاهان زینتی دیگر زیادی در ایران و تمام نقاط ایران وجود دارد. ما در این مقاله پرکاربردترین آن‌ها را معرفی کردیم و امیدواریم شما بعد از آشنایی با آن‌ها زیباترین و بهترین نوع درختان و درختچه‌های زینتی را برای فضای سبز مورد نظر خود انتخاب کنید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)