تراس سبز و همه چیز درباره آن

تراس سبز و همه چیز درباره آن

تراس همان بهار خواب است که محوطه‌ای متصل به خانه، غیر مسقف بوده و از فضای خانه محاسبه نمی‌شود. از طریق آن اعضای ساختمان به فضای بیرون مسلط شده و از زیبایی‌های بیرون و هوای آزاد بهره می‌برند. اما تراس سبز چیست و چه کاربردی دارد؟ 


ما اینجاییم تا به تمامی سؤالات درباره تراس سبز اعم از ویژگی‌های آن، اجرا، گیاهان مخصوص، چیدمان و هر چیز دیگری درباره آن پاسخ دهیم. بنابراین اگر علاقه‌مند به تراس زیبا و تراس سبز هستید در این مقاله همراه ما باشید.

تراس سبز چیست؟

تراس سبز یا تراس گاردن تراس معمولی بوده که با طراحی زیبا و کاشت و قرار دادن گیاهان و دکوری‌های زیبا تبدیل به فضایی سرسبز و آرامبخش برای گذراندن اوقات فراغت و حتی صرف وعده غذایی برای خانواده شده است.

طراحی تراس گاردن

تراس‌ها اندازه‌های مختلفی داشته و نسبت به مساحت خانه‌ها کوچک و بزرگ هستند. در طراحی تراس سبز اولین مورد همین اندازه تراس بوده و باید طرح مناسب با آن را پیاده‌سازی کرد. 
برای طراحی تراس سبز رعایت اصول مهم بوده و از طریق آن کوچک‌ترین تراس‌ها هم تبدیل به فضایی زیبا و قابل استفاده خواهد شد. در قدم بعدی در انتخاب گل و گیاهان برای تراس دقت کنید. میزان نور و فضای تراس در انتخاب گیاهان برای تراس گاردن از اولویت بالایی برخوردار است. زیرا اگر نور زیاد باشد باید از گیاهان نور دوست استفاده کنید و اگر نور کم بود، از گیاهان نیازمند به نور کم استفاذه کنید. همچنین اگر فضای تراس کوچک بود، گیاهانی انتخاب کنید که با بزرگ شدن جاگیر نشده و فضای شما را اشغال نکند.
بعد از انتخاب گیاه و کاشت و جاگذاری آن‌ها، به سراغ میز و صندلی یا چیدمان مابقی فضا بروید. طبق فضای باقی‌مانده این موارد را انتخاب کنید و جوری فضا را اشغال نکنید تا رفت و آمد برایتان دشوار باشد.
از آنجایی که زمان استفاده از تراس سبز بیش‌تر در عصر و زمانی که افراد از سر کار به منزل برگشته و نیاز به استراحت در فضایی دلنشین داشته و همچنین در عصرهای فصل‌ گرم بوده توجه به نورپردازی نیز مهم است. می‌توانید با اجرای نورپردازی‌های زیبا یا به کار بردن نور مناسب، فضای تراس را برای گذراندن اوقات خود دلنشین‌تر کنید.

انواع تراس سبز

تراس‌ها برای اجرا انواع مختلفی داشته و به سه گروه تراس سبز گسترده، تراس سبز متمرکز و تراس سبز مدولار تقسیم می‌شوند.
تراس سبز گسترده
تراس سبز گسترده به دلیل عمق کم خاک، فقط پذیرای گیاهان کم عمق بوده و نمی‌توان گیاهانی با ریشه عمیق، درخت یا درختچه در آن کاشت. ازاین‌رو شاهد سطح گسترده‌ای از گیاهان در این نوع تراس خواهیم بود و همچنین تبخیر آب در این نوع تراس‌ها بسیار زیاد است.
تراس سبز متمرکز
در این نوع از تراس گاردن، محوطه تراس حجیم سازی شده و عمق خاک نیز بیش‌تر خواهد بود. بستر کشت عمیق، امکان کشت گیاهانی با ریشه عمیق، درخت و درختچه‌هارو فراهم کرده و گیاهان بزرگ‌تری را می‌توان در این نوع تراس‌ها کاشت. 
نکته! استقامت سازه‌ای ساختمان در این نوع تراس‌ها بسیار مهم بوده و باید به آن توجه کرد.
تراس سبز مدولار
در ساخت تراس سبز مدولار از سازه‌های از پیش ساخته مانند فلاور باکس و باکس‌های چوبی و المان‌هایی مانند آبنما، گلدان، آتشدان و غیره استفاده شده و بزرگ‌ترین مزیت آن قابل جابه‌جایی بودن است. 

عناصر قابل استفاده در تراس سبز

برای اینکه تراس سبز زیبا و دلنشینی داشته باشید و از تراسی با المان‌های زیبا لذت ببرید، استفاده از عناصر زیر جلوه تراس شما را چند برابر می‌کند.
- چمن مصنوعی: از چمن مصنوعی به عنوان کفپوش تراس استفاده کرده و محیط را سرسبزتر کنید.
- میز و صندلی تاشو: میز و صندلی برای تراس گاردن از واجبات بوده و برای زمان‌هایی مانند استراحت و نوشیدن یک چای عصرگاهی بسیار مناسب خواهد بود. بهتر است میز و صندلی تاشو باشد تا مواقع غیرلازم و زمستان و هنگام بارندگی بتوانید آن‌ها را جمع کرده و کنار بگذارید.
- کفپوش‌های چوبی: برای کف تراس علاوه بر چمن برای زیبایی بیش‌تر می‌توان از کفپوش‌های چوبی استفاده کرد که در مقایسه با چمن مصنوعی به صرف هزینه بالایی نیاز دارد.
- آبنما: آبنماها از زیباترین المان‌ها برای فضای سبز و مکان‌هایی مثل تراس و روف گرادن هستند. صدای آب دلنشین و ایجاد آب‌وهوای خنک و مطبوع از مزیت‌های آن بوده و حس آرامش را به شما انتقال می‌دهد.
- گلدان‌های آویزی و دیواری: این عناصر برای تراس‌های کوچک بسیار مناسب بوده و فضای کم‌تری را روی سطح اشغال می‌کند و به شما امکان استفاده بهینه از فضا را ارائه می‌دهد.
- آتشدان: آتشدان‌ها از دکوری‌های خاص محسوب شده و روشن کردن آن به هنگام تاریک شدن هوا حس آرامش را در کنار ایجاد روشنایی به تراس می‌بخشد.
- جعبه‌های گل و گیاه: جعبه گل گیاه که در تراس به روش مدولار رایج بوده، شامل گیاهان مختلفی بوده و می‌توانید جعبه‌ای از گل‌های موردعلاقه خود یا خانواده‌تان را در تراس قرار دهید.
- نرده و تاب فلزی و مکروه: نرده با طرح و جنس مختلف می‌تواند زیبایی و معماری تراس سبز شما را جذاب‌تر کرده و به کار بردن تاب‌های فلزی و مکرومه برای استراحت و نشستن در تراس بسیار مناسب هستند.
- باربیکیو: شاید هوس کنید بساط کباب و جوجه خانگی را در تراس خانه خود برپا کنید، باربیکیو در تراس گاردن تجربه پخت و صرف یک شام دورهمی خوشمزه را فراهم می‌کند.
نکته‌ای که در انتخاب هریک از این موارد مهم بوده و باید به آن  توجه شود، سایز و فضای تراس و همخوانی با عناصر دیگر است. سعی کنید یک سبک خاص را انتخاب کنید و وسایل تراس را مطابق با آن سبک تهیه و جاگذاری کنید. با این کار به تراستان جلوه خاصی خواهید بخشید.

گیاهان مناسب برای تراس سبز

همان‌طور که می‌دانید ممکن است تراس شما جنوبی یا شمالی باشد. در کاشت گیاه برای تراس هم باید به این مورد توجه کرد. زیرا تراس جنوبی نور کم‌تری داشته و تراس شمالی نور زیادی خواهد داشت. از گیاهان مناسب برای کاشت در تراس شمالی که نور دوست هستند می‌توان به گل سوسن، حنا، پیچ تلگرافی، گل گوشواره‌ای، زبان در قفا، بنفشه و تمام گونه‌های بگونیا و برای تراس‌های جنوبی از گیاهانی مثل شمعدانی، گل کاغذی، پیچ امین‌الدوله، عشقه، اقاقیا، انارک و نیلوفر استفاده کرد که نیازمند نور زیادی نیستند. 

از درختچه‌های مناسب برای فضای بیرون و تراس هم می‌توان به نارنج، زیتون، درختچه بودلیا یا دم‌موشی، درختچه سرناگل یا بروگمانسیا، آزالیا، آندرومدا و کالادیوم اشاره کرد. این درختچه‌ها به هوای بیرون مقاوم بوده و در تغییرات آب‌وهوایی زیاد آسیب نمی‌بینند.

مزایای تراس سبز

داشتن تراس سبز در هر بنا و واحدی مزایای زیادی از جمله موارد زیر را خواهد داشت.
- زیبایی بصری و استفاده بهینه از فضا
- تصفیه هوا و ایجاد هوای سالم در ورودی
- تعادل دمایی ورودی با کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما
- جذب امواج صوتی اضافی و مضر
- ایجاد بوی مطبوع و دلنشین از طریق گل و گیاهان
- داشتن محیطی سبز و اختصاصی برای گذران اوقات فراغت

معایب تراس سبز

در کنار مزایا این تراس یک عیب بزرگ داشته که آن هم نشتی آب از طبقه بالا به طبقه پایین بوده که خوشبختانه با پیشرفت طراحی و معماری این مشکل نیز با اجرای طرح مدولار از بین رفته است. 

سخن پایانی
در این مقاله ما به بررسی تراس سبز پرداخته و هرچیزی درباره تراس سبز را در اختیار شما قرار داده‌ایم. اگر قصد طراحی یک تراس گاردن زیبا را دارید، امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده و به کمک آن یک تراس زیبا و جذاب داشته باشید. در کنار همه این موارد مشورت و کمک گرفتن از یک فرد متخصص در این زمینه، کار شما را راحت‌تر خواهد کرد.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)