خاک، کود و سم مناسب برای گیاهان آپارتمانی

خاک، کود و سم مناسب برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی مانند گیاهان دیگر نیاز به رسیدگی داشته و خاک گلدان بستری برای رشد و پروش این گیاهان است. بنابراین خاک گیاهان آپارتمانی باید مناسب بوده و مواد مورد نیاز گیاهان را تأمین کند.

برای این کار نیاز به خاک گلدان مناسب داشته و در صورت لزوم باید کوددهی شده و اگر به آفات و بیماری دچار شدند، باید سم‌پاشی شوند.

اما همان‌طور که می‌دانید گیاهان آپارتمانی مانند گیاهان فضای باز مقاومت زیادی نداشته و نسبت به آن‌ها حساس هستند. به همین دلیل باید در انتخاب خاک، کود و سم برای این گیاهان دقت کرده و مناسب‌ترین نوع آن‌ها را تهیه کنیم. برای همین توصیه می‌کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع خاک، کود برای گلدان و انواع سم گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

انواع خاک برای گیاهان آپارتمانی

خاک گلدان انواع مختلفی داشته و برحسب نیاز گیاه خود می‌توانید یکی از خاک‌های معرفی شده در ادامه را برای گیاه آپارتمانی خود تهیه کنید.

خاک ماسه‌ای یا خاک شنی

خاک ماسه‌ای یکی از بهترین خاک‌ها برای گیاهان آپارتمانی بوده و به دلیل زهکشی خوبی که داشته آب را زیاد به خود جذب نکرده و فقط میزان کمی آب در خودش نگه می‌دارد. از این رو این نوع خاک یک بستر مناسب برای قلمه‌زنی و تکثیر است. اما برای گلدان باید آن را با خاک باغچه، کوکوپیت یا پیت ماس ترکیب کرده تا بتواند مواد مغذی گیاه را تأمین کند.

خاک سیلتی

این خاک که چیزی ما بین خاک رسی و شنی بوده با نام خاک سیلتی رسی نیز شناخته می‌شود. خاک سیلتی هم مانند خاک ماسه‌ای به تنهایی برای گیاه زیاد خوب نبوده و ترکیب آن با سایر خاک‌ها نتیجه خوبی خواهد داشت. این خاک همچنین علاوه بر خاک، نوعی کود برای گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود.

خاک باغچه

از غنی‌ترین و بهترین خاک برای گلدان می‌توان خاک باغچه را نام برد. از مزایای این خاک، راحتی دسترسی و عدم پرداخت هزینه بوده و نوعی کود برای گیاه به حساب می‌آید. البته این خاک کمی سبک بوده و ترکیب آن با ماسه و کودهای حیوانی خاکی مناسب‌تر تحویل شما می‌دهد.

خاک برگ

این نوع خاک از خشک و فاسد شدن برگ گیاهان و درختان به دست آمده و به دلیل پایین بودن ارزش غذایی بهتر است با ورمی کمپوست یا خاک باغچه ترکیب شود. بزرگترین مزیت آن سبکی این نوع خاک بوده و ترکیب آن با خاک‌های سنگین مثل خاک باغچه برای گیاه بسیار مناسب خواهد بود. خاک برگ با عمر زیاد، مرغوبیت بیش‌تری داشته اما معمول‌ترین آن 8 ماه تا 1 سال است.

خاک پیت ماس

پیت ماس از بقایای خزه‌ای به نام اسفاگنوم، خزه و جلبک‌ها تشکیل شده و با نام خاک تورب نیز شناخته می‌شود. این خاک با دانه‌های درشت و ظاهر قهوه‌ای و سیاه مانند خود، سبب بالا رفتن زهکشی خاک و تنفس بهتر گیاه می‌شود. ترکیب این گیاه با خاک‌های سنگین بسیار خوب بوده و خود نوعی کود برای گیاه به شمار می‌آید.

پرلیت

پرلیت خاکی است با دانه‌های سفید رنگ به اندازه عدس که از سنگ‌های آتشفشانی تشکیل می‌شوند. پرلیت بستری بسیار مناسب برای ریشه‌زایی بوده و با ذخیره آب درون خود، آب را به مرور زمان و کم‌کم به خاک تزریق می‌کند. ترکیب این خاک با خاک‌های دیگر بهتر بوده و تبادل هوایی و گازی خاک را افزایش می‌دهد.

کوکوپیت

ترکیب کوکوپیت با دیگر خاک‌ها، خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی بوده که از الیاف پوست میوه نارگیل ساخته می‌شود. این الیاف را فشرده کرده و روانه بازار می‌کنند که پس از خرید، با اضافه کردن آب به آن از حالت فشرده خود خارج می‌شود. کوکوپیت رطوبت را به خوبی به خود جذب کرده و برای قلمه‌زنی و کاشتن بذر بستر بسیار مناسبی خواهد بود.

خاک لومی

یکی دیگر از بهترین خاک‌های کاشت گیاهان آپارتمانی خاک لومی بوده که به دلیل انتقال مواد مغذی و آب کافی به ریشه گیاهان گزینه خوبی بوده و برای کاشت سبزیجات بهترین انتخاب است. این خاک از ترکیب خاک سیلت، خاک رسی و شن درشت به دست آمده و برای گیاهانی که نیازمند آبیاری زیادی نیستند، بسیار مناسب است.

دقت کنید که خاک‌های معرفی شده برای هر گیاه آپارتمانی مناسب نبوده و هرکدام برای نوع خاصی استفاده می‌شوند.

انواع کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی

کودها مانند ویتامین و تقویتی برای گیاه بوده و زمانی که گیاه در بهار و تابستان شروع به رشد، گل‌دهی و میوه‌دهی می‌کند، نیازمند کود است. میزان کود و زمان کوددهی بستگی به نوع گیاه داشته و باید متناسب با نیاز گیاه کوددهی شوند. همچنین کود گلدان و کود گیاهان آپارتمانی انواع مختلفی داشته و هر کدام می‌تواند برای گیاهان مختلف کارایی داشته باشد. کودها شامل انواع مختلفی از جمله کودهای آلی (ارگانیک)، کود زیستی (بیولوژیک) و کود شیمیایی (معدنی) بوده که ما در ادامه به معرفی بهترین و پرکاربردترین کودها برای گیاهان آپارتمانی پرداخته‌ایم.

کودهای آلی (ارگانیک)

کودهای آلی همان‌طور که از نامش نیز پیدا است، منشاً طبیعی داشته و بدون هیچ افزودنی درست شده‌اند. این کودها بازمانده موجودات زنده بوده و منشاً کربنی داشته و برای رشد سبزی‌ها و گل‌دهی و سرسبزی چمن کاربرد دارند. از جمله بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی آلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کود حیوانی: این نوع کود از فضولات حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و مرغ تهیه شده و برای غنی‌سازی خاک بسیار مفید هستند.

کود سبز: برخی گیاهانی که سبز شده و پرورش یافته‌اند را از طریق شخم‌زنی با خاک ادغام کرده و تبدیل به کود سبز می‌کنند که سرشار از مواد مغذی برای خاک و گیاهان هستند.

کمپوست: کمپوست عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهان، حیوانات، زباله و لجن‌های فاضلاب بوده و یکی از کهن‌ترین روش بازیافت به شمار می‌آید. این نوع کود دارای منیزیم و فسفات بوده و به عنوان آفت‌کش نیز عمل خواهد کرد.

کودهای زیستی (بیولوژیک)

کودهای زیستی شامل میکروارگانیسم‌های پرفایده برای پرورش گیاهان و جانورانی مانند قارچ، باکتری و جلبک بوده و عملکرد خاک را افزایش می‌دهند. اما به دلیل بروز آلودگی‌های محیطی به هنگام استفاده از این کودها، برای گیاهان آپارتمانی زیاد توصیه نمی‌شود. چند مورد از این کودها عبارت‌اند از: تثبیت کننده ازت هوا، قارچ‌های میکوریزی، اکسید کننده گوگرد، کرم‌های خاکی و میکروارگانیزم‌های حل کننده فسفات

کودهای شیمیایی (معدنی)

از دیگر کودهای مناسب برای گلدان می‌توان کودهای شیمیایی را نام برد. این نوع کودها معمول‌ترین و رایج‌ترین کود برای گیاهان آپارتمانی و فضای باز بوده و استفاده زیادی دارند. کودهای شیمیایی به صورت صنعتی از مواد معدنی تشکیل شده و در اشکال مختلفی مانند پودر، مایع و گرانول روانه بازار می‌شوند. این نوع کودها به دلیل مواد به کار برده شده در آن به دو گروه ماکروالمنت‌ها (عناصر درشت مغزی‌ها) و میکروالمنت‌ها (عناصر ریز مغزی‌ها) تقسیم می‌شوند و تفاوت آن‌ها در میزان مصرف آن‌ها می‌باشد.

درشت مغزی‌ها دارای سه عنصر فسفر، نیتروژن و پتاسیم بوده و ریزمغزی‌ها شامل سه عنصر کلسیم، منیزیم و سولفور هستند. کود جلبک دریایی، کود کامل، کود ضدتنش و محرک رشد، کود برگ‌دهی یا کود برگ و بوته، کود افزایش شاخ و برگ، کود نیترات کلسیم، کود گل‌دهی، کود کاکتوس، کود ریشه‌زایی و کود آهن از بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی بوده و متناسب با نیاز گیاه به خاک اضافه می‌شوند.

انواع سم برای گیاهان آپارتمانی

سم‌پاشی یکی دیگر از مراحل کاشت و پرورش گیاه بوده و در زمان‌هایی که گیاه شما دچار آفت و بیماری شوند، می‌توان به کمک سم‌های موجود، آفت و بیماری را از بین برد. سم‌های مخصوص گیاهان آپارتمانی هم مانند خاک و کود انواع مختلفی داشته که ما در ادامه آن‌ها را برای شما معرفی کرده و نکات لازم درباره سم گیاهان آپارتمانی را بررسی کرده‌ایم.

زمان سم پاشی گیاهان آپارتمانی

یکی از موارد قابل بررسی درباره سم گیاهان، زمان سم‌پاشی آن‌ها است. بهترین زمان سم‌پاشی ساعت 3 تا 8 صبح بوده در غیر این صورت غروب زمان خوبی خواهد بود. در این ساعات روزنه گیاهان باز بوده و سموم را نیز بهتر جذب خواهد کرد. از طرفی نور آفتاب موجب تجزیه ماده مؤثر سموم خواهد شد.

سم‌های شیمیایی گیاهان آپارتمانی

سم گیاهان آپارتمانی شامل سه دسته قارچ‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و کنه کش‌ها شده و هر کدام طبق نامی که دارند برای ازبین‌بردن بیماری از نوع خود کارایی دارند. از بهترین قارچ کش های گیاهان آپارتمانی می‌توان به مانکوزب (قارچ کش تماسی)، بروفیکس، بنومیل، الیت، قارچ‌کش‌های گروه بنزوایمیدازول، توپاس (پنکومازول)، آیپردیون، باویستین و دیفوربین اشاره کرد.

بهترین آفت کش های گیاهان آپارتمانی دیازینون و کنفیدور بوده و بهترین کنه کش های گیاهان آپارتمانی هم شامل آبامکتین، بروموپروپیلات، کنه کش پروپارژیت، پیریدابن، فن پایروکسی میت، فن پروپاترین، فنازاکوئین و مالاتیون می‌شوند.

البته شاید تعداد این موارد گفته‌شده و انتخاب آن‌ها برای شما نگران‌کننده بوده و نحوه استفاده آن‌ها برای شما سؤال ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید سم برای گیاهان آپارتمانی خود، ابتدا با یک متخصص در این زمینه مشورت کرده و با پیشنهاد او یکی از سموم معرفی‌شده را تهیه کنید. نحوه استفاده از آن‌ها هم اصولاً روی بسته‌بندی آن‌ها درج شده و حتماً در هنگام استفاده از این سموم هم نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک و دستکش و تهویه هوای مناسب را رعایت کنید.

سموم خانگی برای گیاهان آپارتمانی

در کنار سموم شیمیایی نام برده شده در بالا، بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی سموم خانگی هستن که با مواد موجود در منزل تهیه می‌شوند. چند مورد از بهترین سموم خانگی عبارت‌اند از:

آب و مایع ظرف‌شویی: از ترکیب یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی با نیم لیتر آب به دست آمده و با اسپری روی محل آفت، آن را از بین می‌برد.

روغن اکالیپتوس: با چکاندن یک الی دو قطره از این روغن به روی حشره و آفت، سبب فراری شدن آن‌ها می‌شوید.

روغن گیاهی با صابون: یک قاشق غذاخوری صابون را در یک لیوان روغن گیاهی حل کرده و به محل‌های آفت زده بزنید.

روغن چریش و صابون مایع: ترکیب دو قاشق روغن چریش با یک قاشق صابون مایع و چکاندن آن بر روی آفت و حشرات، بهترین ترکیب فراری دهنده حشرات است.

در این مقاله ما خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی، کود برای گیاهان آپارتمانی و سم برای این  گیاهان را معرفی کرده و با توضیح درباره هر یک از آن‌ها شما را برای داشتن گل‌هایی زیبا، شاداب و سالم راهنمایی کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بسیاری از مسائل مربوط به گیاهانتان حل شده و به راحتی از گیاهان در منزلتان نگهداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)