گیاهان فضای بیرونی

گیاهان فضای بیرونی

فضاهای باز مثل پارک یا بوستان از محل‌هایی هستن که زیاد مورد توجه قرار می‌گیرن و زیبایی این محل‌ها برای مسئولان و باغبان اهمیت زیادی دارن. یکی از کارهایی که برای افزایش جذابیت و جلوه محیط‌های فضای باز میشه انجام داد، کاشت گیاهان مختلف برای این فضاها هستش.

اما همونطور که می‌دونید هر گیاهو درختی مناسب فضای باز نیستشو مقاومت این فضاهارو نداره. برای همین ما توی این ویدئو به معرفی انواع گیاهان فضای باز پرداختیم و مقاومترینو محبوبترین اونارو براتون معرفی کرده‌ایم.

اولین گیاهان فضای بیرونی، کاج و سروها هستن.

کاجو سروها از درختای معروف و محبوب بین گیاهان فضای سبز بوده و توی منطقه‌های مختلف میشه اونارو مشاهده کرد. هردوی این درختا مقاوم و تقریباً شبیه به همدیگه هستن و بعضی افراد توی تشخیصشون به مشکل می‌خورن. اما چند تفاوت عمده بینشون هست که اونارو از هم متمایز می‌کنه. اول اینکه کاج برگای سوزنی و باریک داره که با ریزش برگاش برگای جدیدی جایگزین میشنواین درخت هیچوقت خالی از برگ نیستش. میوه‌ی کاجم که مخروط معروفه و بسیار مفیده و توی فضای باز به خوبی رشد می‌کنه.
سرو هم درختی مقاوم توی فضای بازه که برگای اون فلسی شکل بوده و میوه اون گرد و کوچک به اندازه یه گردو هستش. از درختان همیشه سبز بوده و هرس اون سبب به وجود اومدن شکل‌های زیبا و خاصی میشه. هردوی این درختا انواع مختلفی دارن که برای محیط با آب‌وهواهای مختلف می‌شه یکی از اونارو انتخاب کرد.

گیاهان بعدی مناسب فضای بیرونی، درختان و درختچه‌های زینتی هستن.

این گیاهان همونطور که از اسمشون هم مشخصه برای زینت بخشیدن به فضاهای باز هستن و زیبایی محیطو بیشتر می‌کنن. این گیاهان به دو صورت درخت و درختچه هستن که انتخاب هرکدوم ازونا به خود شما و محل کاشتتون بستگی دارن. از انواع مختلف گیاهان زینتی هم می‌تونیم درخت لیلکی، اقاقیا، نسترن زرد، زبان گنجشک، افرا، ماگنولیا، ژیکو، ارغوان و فوتونیارو نام ببریم که البته اینا فقط تعدادی از معروف‌ترین گیاهان زینتی فضای باز هستنو و به غیر از اینا گیاهان زیادی دیگه‌ای برای فضاهای باز وجود داره که هرکدوم ازونا مناسب منطقه و آب‌وهوای خاصی هستن.

سومین گیاه فضای بیرونی گیاهان رونده و پوششی‌  هستند

همونطور که از اسمشون مشخصه، گیاهای رونده بیش‌تر به‌صورت عمودی رشد کرده‌و مسیر رو به بالا رو طی می‌کنن. اگر هم شما مسیر خاصی‌رو براش مشخص کنید اون مسیرو طی می‌کنن و شکل می‌گیرن. گیاهانی مثل پتوس، پاپیتال، سیسوس، موچسب، پیچ امین‌الدوله و پیچ اناری جزء گیاهان رونده هستن که برای فضای باز بسیار مناسبن.
گیاهان پوششی هم به‌صورت افقی سطح محل مورد نظرو پوشش می‌دن و زیاد ارتفاعی ندارن. اگه می‌خواین سطح باغچه‌تونو پوشش بدین یا اگه توی باغچه خرابکاری کردینو شکل ظاهری سطحشو بهم ریختین کاشت گیاهای پوششی بهترین انتخاب هستش. از انواع گیاهان پوششی هم می‌تونیم به شمعدانی، رز زمینی، موگه، آویشن خزنده، استکانی و آپتینای زیبا اشاره کنیم.
گیاهان گلدار هم که نیازی به توصیف ندارن و بین گیاهان فضای سبز جزء محبوترینا هستن. گل بخشی از گیاه بوده و تقریباً 90 درصد گیاهای روی زمین گلدار هستن. گیاهان گلدار به‌خاطر وجود گلای رنگارنگ و جورواجور، محبوب همگان هستنو در هرجایی مثل باغ، باغچه، پارک یا تراس که باشن نظر همه‌رو به خود جلب می‌کنن.

شمشادها پنجمین گیاهان مناسب و زیبای فضای بیرونی هستن.

این نوع گیاهانم مثل بقیه گیاها انواع مختلفی داشته و برای آب‌وهواهای مختلف می‌تونین انواع متفاوتی ازونارو کاشت کنین. اما در کل ویژگی مشترکی دارن که همه اونا همیشه سبز هستن و با اینکه توی سایه هم رشد می‌کنن اما نور آفتابو بیشتر دوست دارنو رشد خوبی پیدا می‌کنن. از انواع معروف شمشادها هم شمشاد رونده، جنگلی، ژاپنی، مینیاتوری یا همون نعنایی، طلایی یا ابلق، ژاپنیکا و هی بی هستن.

نخل‌ها آخرین گروه گیاهان فضای بیرونی

نخلها که زیباییشون زبانزد هستش و با اومدن اسم این درخت حس و حال مناطق گرمسیری بهمون دست می‌ده. این درختا جزء گیاهان همیشه سبز و مقاوم به کم‌آبی و خشکی هستن که قبل از کاشت این نوع درختا هم باید به حداکثر ارتفاع رشد درخت، محل نگهداری از درخت، ترکیبات خاک و دیگر گیاهان موجود در اون منطقه دقت کرده و بر اساس اون نخل مناسب‌رو انتخابو کاشت کنید. نخل اریکا، خرمای جزایر قناری، بالم فن چینی، نخل بادبزنی، ملکه و آسیابی از بهترین و زیباترین نوع نخل‌ها برای کشت توی فضای باز هستن.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)