محوطه سازی باغ و ویلا

محوطه سازی باغ و ویلا

اگر باغ و ویلا در خارج از شهر و نزدیک آن دارید و برای گذراندن اوقات فراغت خود و تعطیلات به آنجا می‌روید، احتمالا به زیباسازی محوطه آن نیز فکر می‌کنید. محوطه سازی باغ و ویلای شما چه در مساحت بزرگ و چه در مساحت کوچک، به زیبایی باغ شما کمک زیادی کرده و گذران


اما شاید اینکه چگونه به محوطه سازی باغ خود بپردازیم یا چگونه محوطه اطراف ویلای خود را زیباتر و آبادتر کنیم، برای شما سؤال باشد. برای پاسخ به این سؤال ما به تمامی موارد لازم جهت محوطه‌سازی باغ و ملک شما پرداخته و در این مطلب در اختیار شما قرار داده‌ایم.

اصول طراحی برای محوطه باغ و ویلا

قبل از هر کاری باید به مواردی برای طراحی توجه کنید و هر کدام از آن موارد را مطابق ملک خود طراحی و برنامه‌ریزی کنید. فرقی نمی‌کند باغ شما باغ بزرگ باشد یا کوچک، منبع درآمد باشد یا محلی برای تفریح، در هر صورت بهتر است که موارد زیر را در نظر بگیرید.

مساحت: اولین مسأله در طراحی محوطه شما توجه به مساحت است. برای مثال شاید شما تمایل به طراحی یک استخر در محوطه را داشته باشید، اگر محوطه شما کوچک باشد، استخر یا فضای زیادی را اشغال خواهد کرد یا باید استخر کوچکی طراحی کنید که زیاد کاربردی نخواهد بود. یا به عبارتی دیگر تمایل به کاشت درختانی مانند گردو داشته باشید، این درختان باید در فواصل زیاد کاشته شده و برای باغ‌هایی با مساحت بزرگ مناسب است. بنابراین در طراحی و انتخاب المان‌ها برای محوطه ابتدا مساحت را در نظر داشته و مناسب با آن عمل کنید.

سنجش وضعیت خاک: مورد بعدی که به زیباسازی هر باغ و فضای بازی کمک خواهد کرد، کاشت گیاهان مختلف است. اما برای کاشت گیاهان باید خاک محل، از وضعیت خوبی برخوردار بوده و توانایی برای رشد گیاه را داشته باشد.

انتخاب گل و گیاه مناسب: در محوطه سازی باغ، خانه باغ و ویلا یکی از مهم‌ترین عناصر، کاشت گیاهان زیبا و خوش عطر است. اما نمی‌توان هر گیاهی را در هر محل و منطقه‌ای کاشت. باید طبق آب‌وهوای منطقه، میزان نور و خاک، گیاهان مناسب همان منطقه را کاشت و بهتر است از گیاهان زینتی برای منطقه‌ای که محل نشیمن و استراحت خواهد بود، استفاده کنید.
تعبیه سیستم آبیاری: بدیهی است که گیاهان انتخاب شده و کاشت شده نیازمند سیستم آبیاری مناسبی هستند. بهترین نوع سیستم آبیاری نوع قطره‌ای بوده و با صرف هزینه و زمان، یک سیستم بهینه و مناسب برای آبیاری در اختیار خواهید داشت. 
حصارکشی باغ: برای مشخص شدن محدوده باغ و مجزا کردن آن و همچنین جلوگیری از ورود افراد متفرقه و حیوانات بزرگ و وحشی، بهتر است محدوده باغ را حصار کشی کنید و یک محل اختصاصی و امن ایجاد کنید.

زیباسازی محوطه باغ و ویلا با اله مان‌های مختلف

پس از اجرا طرح کلی برای باغ، ممکن است قسمتی از باغ را برای نشستن و تفریح و استفاده از فضای آزاد انتخاب کنید. درست است که اکثر باغ‌ها امروزه ویلا و خانه باغ دارند، اما زیبایی و جذابیت باغ به آب‌وهوای بیرون و فضای آزاد است. بنابراین بهتر است قسمتی را با عناصر مختلف تبدیل به محلی دنج برای استراحت و دورهمی خانوادگی کنید و حتی ما پیشنهاد می‌کنیم برای زیبایی بیش‌تر به ورودی باغ تا محل قرارگیری بنا توجه و رسیدگی بیش‌تری کنید.
اما چگونه می‌توان این کار را کرد و چه المان‌هایی به جلوه و امکانات رفاهی باغ و قسمت‌های نام‌برده شده کمک خواهد کرد را در ادامه برای شما آورده‌ایم.

طراحی پیاده رو

راه رفتن در باغ و میان سبزه و علف کمی سخت بوده و حتی برای کودکان و زنان ترسناک است‌ از طرفی موجب کثیفی شده و همه جا را به هم می‌زند. برای این کار بهتر است برای ورودی باغ تا محل بنا و محل نشیمن فضای بیرونی از کفپوش مناسبی مثل سنگ و موزائیک استفاده کنید.

طراحی استخر

استخر گزینه بعدی در طراحی باغ و ویلا بوده و آزآنجایی‌که بیش‌تر افراد دوست‌دار استخر و آبتنی در روزهای گرم تابستان و تعطیلات هستند، با ساخت استخر هم یک المان تفریحی و هم یک المان زیبایی به باغ اضافه می‌کنند. می‌توان با ساخت استخر در طرح و شکل‌های مختلف به زیبایی این المان قوت بخشید.

طراحی آلاچیق

ساخت آلاچیق در طرح و شکل‌های مختلف با چوب یا فلز، می‌تواند شما را از نور آفتاب یا قطرات باران در امان نگه دارد. با آلاچیق می‌توانید حتی در روزهای آفتابی و بارانی هم از محوطه زیبای حیاط باغ خود استفاده کنید. همچنین با طراحی آلاچیق در سبک‌های مختلف به زیبایی محیط کمک زیادی خواهید کرد. ساخت آلاچیق‌ با سیستم گرمایشی، شما را در زمستان از شر سرما و بارندگی در امان نگه داشته و همزمان امکان دیدن و لذت بردن از فضای بیرون را فراهم می‌کند.

طراحی باربیکیو

در باغ و فضای آزاد اکثر افراد غذاهای کبابی را بیشتر دوست داشته و تمایل به برپایی بساط کباب و آتش دارند. طراحی یک باربیکیو در محوطه باغ هم سبب زیبایی شده و هم کار پخت و پز را راحت‌تر می‌کند.

طراحی و ساخت آبنما

آبنماها از قدیم در هر جایی که قرار می‌گرفتند، فضا را دلنشین‌تر کرده و با صدای دلنواز فرود آب آرامش خاصی به افراد می‌بخشیدند. طراحی یک آبنمای زیبا و زینتی هم به زیبایی فضا کمک کرده و هم سبب آرامش و تمدد اعصاب شده و از طرفی هوای محیط اطرافش را خنک و مطبوع خواهد کرد.

ساخت آتشدان

آتشدان یا آتشکده از جذاب‌ترین المان‌های باغ بوده و سبب زیبایی و گرمایشی محوطه می‌شود. می‌توانید با طراحی آتشکده زیبا و خاص از مزیتای آتشدان بیش‌تر بهره‌مند شوید.

چیدمان میز و صندلی

برای افزایش سطح رفاهی محوطه باغ می‌توان از میز و صندلی‌های چوبی و زیبا استفاده کرده و هنگام استراحت از راحتی آن‌ها بهره‌مند شوید. تخت‌های سنتی و میز و صندلی‌های تاشو برای این محوطه‌ها گزینه خوبی بوده و می‌توانید در صورت عدم نیاز آن‌ها را جمع کرده و کنار قرار دهید.

استفاده از گیاهان زینتی

اگر باغ شما باغ بزرگ میوه بوده یا باغ کوچکی با چند درخت از میوه‌های متفاوت است، توصیه می‌کنیم در کنار این درختان از بوته‌های زینتی و گل و گیاهان رنگارنگ و زیبا برای افزایش جلوه محیط استفاده کنید. سعی کنید اطراف محوطه فضایی که برای نشستن و استراحت انتخاب کرده‌اید را با این گیاهان زینت ببخشید تا از جذابیت اطراف بیش‌تر لذت ببرید.

طراحی دیوار سبز

طراحی یک دیوار سبز در محوطه باغ می‌تواند نکته کانونی جذب توجهات بوده و به دلیل سرسبزی و زیبایی که دارد سبب آرامش خاطر بیننده شود. دیوار سبز با در بر گرفتن گل و گیاهان مختلف و گلدان‌های متفاوت نظم خاصی به فضا بخشیده و دیگر نیاز به خرید و چیدمان گل و گیاه در مناطق مختلف نیست.

هزینه محوطه سازی باغ و ویلا

اکثر افراد قبل از انجام هر کاری با برآورد هزینه‌های لازم برای کارهای خود برنامه‌ریزی کرده و سپس شروع به کار می‌کنند. برای همین پس از مطالعه این مطلب این سؤال برای افراد پیش می‌آید که هزینه محوطه‌سازی برای باغ چقدر است. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هزینه دقیقی نمی‌توان برای این کار بیان کرد. زیرا عوامل مختلفی مانند مساحت، اله مان‌های به کار برده شده و‌ زمان در قیمت تأثیرگذار بوده و متغیر خواهد بود‌. پس ابتدا طرح خود را آماده، اله مان‌های مورد نظر را انتخاب کنید و در زمان شروع پروژه برآورد قیمت کنید.

برای سفارش طراحی و اجرای فضای سبز تماس بگیرید. (09120245731)

سخن پایانی

اگر شما هم قصد زیباسازی محوطه باغ خود را دارید و می‌خواهید محوطه‌ای دلنشین ایجاد کنید، با استفاده از اله مان‌های معرفی شده و به کمک یک طراح و متخصص در این زمینه می‌توانید فضایی بی‌نظیر داشته باشید. توجه کنید که عناصر معرفی شده طبق سلیقه شخصی و هزینه قابل صرف به کار برده می‌شود و قرار نیست که همه آن‌ها حتما در یک محوطه استفاده شوند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)