شمشادها و انواع آن – بررسی 8 مورد از بهترین شمشادها

شمشادها و انواع آن – بررسی 8 مورد از بهترین شمشادها

شمشادها از گیاهان همیشه سبز بوده که مقاوم به گرما و سرما و هر گونه تغییرات دمایی هستند. این خاصیت شمشاد، آن را تبدیل به درختی محبوب در میان گیاهان فضای باز کرده و در طراحی فضای سبز از کاشت انواع مختلف این درخت زیاد استفاده می‌شود.

 همچنین ویژگی شکل‌پذیری آن سبب شده تا انواع شمشاد مورد توجه طراحان فضای سبز قرار گرفته و آن را به شکل‌های مختلفد درآورده و فضای جالبی ایجاد کنند.
این نوع درخت، چوب سخت و مقاومی داشته و از آن در ساخت آلات موسیقی مانند سه تار، ساخت وسایل چوبی مانند قاشق و شانه استفاده می‌کنند. شمشادها که از درختان ممنوع‌القطع هستند، جزء یکی دو مورد جنگلی آن، در مناطق مرطوب رشد نداشته ام با آب باران به خوبی تغذیه می‌کنند. این گیاهان گونه‌های‌ در تهدید بوده و درصورت قطع بی‌رویه و مراقبت نادرست تقریباً در حال انقراض هستند.
شاید دیده‌اید که گونه‌های مختلف شمشاد در محل‌های مختلفی کاشته شده و فضای سبز زیبایی ایجاد می‌کنند. از زیباترین و پرکاربردترین انواع این گیاه عبارت‌اند از: جنگلی، رونده، خزری، نعنایی، ژاپنی و ... که در ادامه به بررسی همه آن‌ها پرداخته‌ایم. شما می‌توانید با همه آن‌ها و شرایط کاشت و نگهداری آن‌ها آشنا شوید.

شمشاد رونده

این نوع از شمشاد با نام شمشاد پیچ و گوشوارک نیز شناخته می‌شود و بومی شرق آسیا است. شمشاد رونده با کمی حمایت و فرم‌دهی از دیوار و درختان و سایر پایه‌های دیگر بالا رفته و رشد می‌کند. این شمشاد همیشه سبز بوده و برگ‌های آن رنگ‌های خاص و زیبایی دارد. همچنین شمشاد رونده در نقاط آفتابی بهتر رشد کرده و بعضی مواقع گل‌های فراوانی می‌دهد.  برگ‌های شمشاد رونده در فصل پاییز و زمستان به ارغوانی تغییر رنگ می‌دهند و با بذر تازه رسیده آن یا ریشه‌دار کردن قلمه قابل تکثیر هستند.
شرایط کاشت و نگهداری: نور مستقیم و سایه برای آن فرقی نداشته و در هر حالت رشد می‌کند. برای رشد نیازمند به خاک مناسب زهی‌کشیده شده و کود کافی بوده و در زمستان و اوایل بهار کاشت می‌شود. نیاز به آبیاری زیادی نداشته و در برابر کم‌آبی مقاوم است.

شمشاد جنگلی

شمشاد جنگلی یا هیرکانی از درختان همیشه سبز و بومی جنگل‌های شمال ایران و شهر قفقاز است. این نوع از شمشاد هم که در خطر انقراض بوده خواص دارویی داشته و در داخل شهر و فضای سبزها هم کاشته می‌شوند. شمشاد جنگلی هم خاصیت شکل‌پذیری خوبی داشته و در صورت هرس نکردن برگ‌های زرد و ریز می‌دهد.
شرایط کاشت و نگهداری: شمشاد جنگلی آفتاب را بیشتر دوست داشته اما در سایه هم رشد می‌کند. همچنین از طریق کاشت بذر و قلمه‌زنی کاشت می‌شوند. این گیاه هوای خنک را دوست داشته و بستر آن باید مرتب مرطوب بوده و آبیاری شود. در کنار این موارد خاک باغچه، ماسه و کمپوست خاک مناسبی برای آن خواهد بود.

شمشاد ژاپنی

 یکی دیگر از انواع شمشادها شمشاد ژاپنی با ۱ تا ۵ متر ارتفاع بوده و بومی جنگل‌های ژاپن است. این شمشاد به کروتون شباهت داشته اما برگ‌های آن مقابل هم، نیزه‌ای و پهن هستند. همچنین میوه‌ای شبیه تمشک به قطر ۱ سانتی‌متری دارد. 
شرایط کاشت و نگهداری: برای رشد نیاز به نور متوسط و کمی رطوبت دارد. اما هوای خنک را بیشتر دوست داشته و برای خاک آن بهتر است از ترکیب خاک رس و پیت ماسه استفاده کنید.

شمشاد مینیاتوری یا نعنایی

این نوع از شمشادها ارتفاع زیادی داشته و درخت خوبی برای باغچه و جداکننده فضاها از یکدیگر است. برگ‌های آن بیضی شکل بوده و رنگ سبز تیره دارد. این درخت چون شکل‌پذیری راحتی دارد، از گیاهان محبوب برای حصارکشی است . شمشاد مینیاتوری یا نعنایی سمی بوده و تکثیر آن از طریق کاشت بذر و قلمه‌زنی و خواباندن شاخه‌ها صورت می‌گیرد. شمشاد نعنایی خود انواع نعنایی طلایی، نعنایی زعفرانی، نعنایی سبز و نعنایی سفید دارد.
شرایط کاشت و نگهداری: برای رشد بهتر نیازمند آفتاب کامل بوده، اما در سایه هم رشد می‌کند. دمای خنک را دوست داشته و دماهای بالا سرعت رشد آن را کاهش می‌دهد.  خاک مناسب برای شمشاد مینیاتوری خاک پیت‌دار و مرطوب بوده و اگر مرتب آبیاری شود رشد خوبی خواهد داشت.

شمشاد طلایی یا ابلق

شمشاد طلایی رشد و نمو خوب و آسانی داشته و با برگ‌های سبز و طلایی خود زیبایی خاصی دارد. اندازه آن تاحدود 5 متری رسیده و درختچه‌ای همیشه سبز است. این گیاه، بومی منطقه چین بوده که به آسانی در هر منطقه‌ای رشد کرده و برای فضاهای شهری نیز بسیار مناسب است.
شرایط کاشت و نگهداری: نور مناسب برای رشد این گیاه آفتاب کامل است اما ازآنجایی‌که مقاوم بوده در سایه هم رشد می‌کند. شمشاد طلایی خاک زه‌کشی شده با محیط قلیایی را دوست داشته ولی باز هم در هر نوعی خاکی رشد خواهد کرد. مقاوم به خشکسالی بوده و نیاز به آبیاری زیادی نیاز نداشته و در دمای بالا و پایین رشد می‌کند.

شمشاد ژاپنیکا

شمشاد ژاپنیکا با نام شمشاد طلایی ریز هم شناخته شده و از زیباترین نوع شمشادها است. این شمشاد رشد آهسته‌ای داشته و قد آن از 10 سانتی‌متر تا 1 متر می‌رسد که برای پرچین‌های کوتاه و به‌عنوان جداکننده‌های باغچه و فضای سبز کاربرد دارد. در برابر حشرات و آفات بسیار مقاوم بوده و گاهی وقت‌ها به دلیل خاک ضعیف دچار پوسیدگی ریشه می‌شود.
روش کاشت و نگهداری: این شمشاد را هم مانند شمشادهای دیگر می‌توان از طریق بذر و قلمه‌زنی بکارید. در مقابل آفتاب کامل، رشد خوبی داشته و در سایه هم با وجود رشد خوب، شاخ و برگ‌های آن چگالی کمتری نسبت به زمانی که در مقابل آفتاب هستند، خواهد داشت. در خاک‌های  اندکی قلیایی یا اسیدی رشد خوبی داشته و خاک زه‌کشی شده و ترکیبی از شن و ماسه بستر خوبی برای رشد شمشاد ژاپنکیا خواهد بود.

شمشاد هی بی

شمشاد هی بی هم جزء زیباترین شمشادها بوده و رشد سریعی دارد. این گیاه با برگ‌های بیضی و سبز تیره خود جلوه زیبایی به محل کاشت بخشیده و در بهار و تابستان با شکوفا شدن گل‌های خوشه‌ای سفید این زیبایی چند برابر خواهد شد. از گیاهان بومی نیوزلند بوده و مقاومت کمی در برابر سرما دارد؛ بنابراین برای آب‌وهوای سرد مناسب نبوده و دوام زیادی نخواهد داشت.
شرایط کاشت و نگهداری: برای نگهداری این گیاه نیاز به مکانی آفتابی یا سایه ملایم دارید و خاک آن باید خوب زه‌کشی شده و سبک باشد. آبیاری متوسطی نیاز داشته و خاک زیاد مرطوب به درخت آسیب می‌رساند.

شمشاد پرتقالی

یکی دیگر از انواع شمشادها شمشاد پرتقالی پرطرفدار است که همیشه سبز بوده و با نام شمشاد معمولی نیز شناخته می‌شود. در این نوع شمشاد برگ‌های آن علاوه بر سبز، به رنگ زرد مایل به نارنجی بوده و درصورت مناسب بودن بستر، ساقه‌های آن مانند خزنده بر روی زمین و تنه درختان دیگر رشد خواهد کرد. همچنین از طریق قلمه‌زنی شاخه‌های جوان، تکثیر می‌شود.
شرایط کاشت و نگهداری: شمشاد پرتقالی کاملاً سازگار با آفتاب و نور زیاد بوده و در خاک قلیایی رشد خوبی خواهد داشت. برای آبیاری هم نیاز به آبیاری زیادی نیست و با آبیاری معمولی و متوسط رشد خوبی خواهد داشت.

شمشادها از زیباترین و محبوب‌ترین گیاهان فضای باز بوده و کاشت آن در هر منطقه و محلی جلوه و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب و شرایط نگهداری هر کدام از شمشادها، مناسب با محل مورد نظرتان یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و شمشاد زیبایی را کشت کرده و از منظره ایجاد شده لذت ببرید.
 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)