گیاهان رونده و پوششی

گیاهان رونده و پوششی

گیاهان پوششی از جمله گیاهانی بوده که به جای رشد عمودی رشد افقی داشه و سرعت رشدشان پایین است. این گیاهان مانند فرش سطح زمین را پوشش داده و نگهداری سختی ندارند. گیاهان رونده هم گیاهانی هستند که به سمت بالا رشد کرده و قابلیت آویزان شدن دارند.

به مرور و رشد بیشتر اطراف محل آویزان شده را پر کرده و صحنه زیبایی خلق می‌کنند. اما این دو نوع گیاه به چه دردی می‌خورند و مزایای کاشت آن‌ها چیست؟

برای پاسخ به این سؤال در ادامه همراه ما بوده و با نکات گفته‌شده درباره این گیاهان آشنا شده و از بهترین و معروف‌ترین انواع گیاهان پوششی و رونده مطلع شوید.

گیاهان پوششی

گیاهان پوششی متناسب با نامی که دارند، قدرت پوشش‌دهی زیادی از سطح موردنظر را داشته و به راحتی می‌توان عیب و نقص و خرابکاری‌های باغچه را زیر آن‌ها قایم کرد. از طرفی این گیاهان سبب افزایش استقامت خاک و جلوگیری از رویش علف‌های هرز می‌شوند. انواع گیاهان پوششی عبارت‌اند از:
_ گیاه شمعدانی: گیاه شمعدانی از گیاهان خوش‌بو با رنگ‌های زیبا است. بومی آفریقای جنوبی بوده و بیش از ۲۰۰ گونه از آن موجود است. روش نگه‌داری سختی نداشته و علاوه بر گلدان در باغچه هم کاشته می‌شوند. فقط باید توجه کرد که زیاد در مقابل سرما مقاومت نداشته و باغچه را از اوایل بهار تا ابتدای تابستان پوشش می‌دهد.
_ رز زمینی: رز زمینی هم بسیار زیبا بوده و جز گیاهان پوششی برای سطح باغچه می‌باشند. این رز یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین گل‌های روی زمین بوده و در آب‌وهواهای مختلف رشد می‌کند. فقط باید در برابر باد از آن محافظت کرده و زیر نور مستقیم آفتاب باشد. رنگ‌های آن متنوع بوده و بین نیم متر تا ۱ متر قد کشیده و در کنار آن به‌صورت افقی هم رشد می‌کند.
_ گیاه موگه: موگه یک گیاه زیبا از انواع گیاهان پوششی بوده و با نام گل برف و گل زنبق دره هم شناخته می‌شود. گل‌های معطر آن بویی شبیه به مشک داشته و کوچک و ظریف هستند. این گیاه پوششی در هر خاکی می‌روید اما نیاز به محلی سایه و خنک دارد.
_ گیاه اوبریتا: گیاه پوششی اوبریتا نشانی از بهار بوده و گل‌هایی با رنگ آبی، قرمز، بنفش و صورتی می‌دهد. اوبریتا به نور زیاد و خاک زه‌‌کشی شده نیاز داشته و محل کاشت را بسیار زیبا می‌کند.
_ آویشن خزنده: گیاه آویشن خزنده در محل‌هایی با آفتاب کامل، نیمه آفتاب و سایه رشد کرده و به‌صورت خزنده روی زمین رشد می‌کند. این گیاه از خرداد ماه تا شهریور ماه گل‌هایی به رنگ سفید مایل به ارغوانی یا صورتی تولید کرده و سطح زمین را زیبا می‌کند.
_ گل استکانی و زنگوله دار: این گیاه دارای گونه‌های مختلفی بوده و به دلیل شباهت گل‌های آن به استکان، گل استکانی نام گرفته است. این گیاه را می‌توان در سطح باغچه و گلدان کاشت و نیازمند آب‌وهوایی معتدل است. اما برای گل‌دهی و ماندگاری نیازمند آب‌وهوایی خنک است. 
_ گیاه آپتنیا: آپتنیا که نام دیگر آن ناز یخی است، گیاهی خزنده و گوشتی بوده و گل‌های زیبای آن از اواسط بهار تا اوایل تابستان رشد می‌کنند. در برابر خشکی و هوای گرم مقاوت زیادی نشان داده، اما در مقابل سرما بسیار حساس بوده و یخ می‌زند.
_ گیاه پیچ تلگرافی: نام دیگر گیاه پوششی پیچ تلگرافی وینکا بوده که گیاه پوششی بسیار زیبایی است. این گیاه زینتی چند ساله دارای گل‌هایی به رنگ ارغوانی، آبی و سفید بوده و برگ‌های آن سبز، بیضی و نوک تیز است. در آب‌وهوای گرمسیری رشد بهتری داشته و روی سطح زمین به ارتفاع 60 تا 80 سانتی‌متری رشد کرده و سطح را پوشش می‌دهد. برای رشد نیاز به آفتاب کامل یا نیمه آفتاب داشته و نسبت به بیماری‌ها و آفات مقاوم است.

گیاهان رونده

انواع گیاهان رونده یکی دیگر از گیاهان زینتی برای باغ و باغچه بوده و در حیاط منازل و باغچه‌ها زیاد کاشته می‌شوند. این گیاهان در مسیر هدایت شده رشد می‌کنند و در جهتی که شما مشخص کنید حالت می‌گیرند. همچنین قابلیت آویزان شدن داشته و پس از هدایت مسیر رشد می‌توانید از قسمت موردنظر ادامه گیاه را آویزان کنید. برای آشنایی بیشتر چند مورد از معروف‍ترین گیاهان رونده را مطالعه کنید.
_ گیاه رونده پتوس: از انواع گیاهان رونده می‌توان پتوس را نام برد که یک گیاه خاص و زیبا است. می‌توانید این گیاه را در قفسه گذاشته یا آویزان کرده و گیاه با رشد خود از محل قرارگرفته شده آویزان شود. این گیاه خاصیت پاک کنندگی هوا را داشته و هوا را از آلاینده‌هایی مانند فرمالدهید و کربن مونواکسید تمیز می‌کند. گیاه رونده پتوس روش‌ نگه‌داری آسانی داشته و در شرایط آب‌وهوایی مختلف رشد می‌کند.
_ گیاه رونده پاپیتال: گیاه پاپیتال گیاه رونده و همیشه سبز است که گونه‌های مختلفی داشته و برای نگه‌داری نیاز به نور زیادی دارد. سرعت رشد پاپیتال زیاد بوده و با نام عشقه نیز شناخته می‌شود. در برابر آفات و بیماری مقاوم بوده و در دمای خنک و اندکی رطوبت ماندگاری بهتری خواهد داشت.
_ گیاه رونده سیسوس: سیسوس هم گیاهی رونده و همیشه سبز بوده و به دلیل شباهت برگ‌های آن به درخت انگور گیاهی از خانواده انگورسانان شمرده می‌شود. گیاهی مقاوم در برابر سایه بوده و برای مکان‌هایی با نور متوسط و نور مصنوعی مانند ادارجات و آپارتمان با نورهای کم مناسب است. به رطوبت اندکی نیاز داشته و در کل گیاه کم توقعی به حساب می‌آید.
_ گیاه رونده فیلو دندرون: این گیاه به دلیل شباهتی که به پتوس داشته، برخی افراد آن را با پتوس اشتباه می‌گیرند. فیلو دندرون برای رشد نیاز به نور غیرمستقیم و متوسط داشته و آبیاری دوبار در هفته و یکبار در زمستان برای آن کافی است. گیاه همیشه سبز فیلودندرون جزء گیاهان مقاوم و کم‌توقع بوده و از گیاهان تصفیه کننده هوا شمرده می‌شود.
_ گیاه رونده موچسب: از گیاهان آپارتمانی رونده مو چسب است که در طول کل سال سبز بوده و جلوه زیبایی به محل رشدش می‌دهد. موچسب جزء پیچک‌ها بوده و  در نور متوسط و غیر مستقیم رشد خوبی دارد. اگر این گیاه را دقیقا کنار دیوار و آپارتمان بکارید، تا حدود 50 سانتی‌متری از آن هم بالا می‌رود. اگر هم دوست ندارید که زیاد از دیوار بالا رود، در فاصله 20 سانتی از دیوار و ساختمان آن را بکارید.
_ پیچ امین الدوله: بوی این گیاه زیبای رونده یادآور خاطرات خانه مادربزرگ‌ها و خاطرات خوش است. گل‌های آن ابتدا سفید و سپس به رنگ زرد تغییر می‌یابد. برای رشد نیاز به محلی خنک تا گرم داشته و به باغچه بزرگی نیاز دارد. خواص دارویی داشته و باید حتماً در مقابل آفتاب باشد.
_ پیچ اناری: گیاه پیچ اناری با گل‌های زیبا و خوشرنگی که داشته نمای زیبایی به دیوار و محوطه می‌دهد و رشد سریعی دارد. این گیاه رونده از قدیم با نام گلنار هم شناخته شده و برگ‌های نوک تیزی دارد. نگهداری آن زیاد سخت نبوده ولی در مقابل کم آبی اندکی کم تحمل بوده و نیازمند آبیاری منظم است.
تمامی گل‌های پوششی و رونده نام‌برده شده برای حیاط و باغچه بسیار مناسب بوده و فضای  زیبایی را ایجاد می‌کنند. همچنین ما معروف‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم که به غیر از آن‌ها تعداد زیاد دیگری از این گیاهان در طبیعت و محل‌های مختلف کره زمین یافت می‌شود. شما می‌توانید متناسب با محل زندگی و فضایی که قرار است گیاه را بکارید، یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و جلو زیبایی به محیط ببخشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)