نگهداری فضای سبز

نگهداری فضای سبز

فضای سبز محیطی سبز با گیاهان مختلف و آبی بوده که شامل فضاهای سبز سطح شهر، تراس سبز، بام سبز و محوطه باغ و ملک‌های شخصی شده و سبب زیبایی و محلی برای گذراندن اوقات فراغت است.

فضاهای سبز امکان استفاده افراد از محلی سبز با آب‌هوای خوب را فراهم کرده و از طریق انتقال نیرو و انرژی مثبت سبب آرامش افراد و سلامت جسمی و روانی آن‌ها می‌شود. امروزه بیش‌تر افراد تمایل به ساخت فضای سبز شخصی مثل تراس گاردن و روف گاردن و ... پیدا کرده و یک فضای سبز برای خود درست می‌کنند. اما مسأله مهم پس طراحی و اجرای فضای سبز این است که چگونه از فضای سبز مراقبت کنیم و عمر ماندگاری آن را افزایش دهیم.
برای نگهداری از فضای سبز تا انتها همراه ما بوده و به نکاتی که راجع به نگهداری و مراقبت از فضای سبز گفته می‌شود، دقت کنید.

چگونه از فضای سبز نگهداری کنیم؟

نگهداری از فضای سبز شامل کارهای مانند آبیاری، انتخاب خاک مناسب، کوددهی، هرس کردن و هر کاری که سبب طراوت و تازگی فضای سبز شده و از خراب شدن محوطه یا از بین رفتن گیاهان فضای سبز جلوگیری می‌کند. ما در ادامه برای آشنایی بیش‌تر هر کدام از این موارد را به طور جداگانه بررسی کرده‌ایم.

آبیاری و روش های آبیاری فضای سبز

گیاهان برای زنده ماندن و زندگی کردن نیازمند آب بوده و میزان آن بستگی به خود گیاه و آب‌وهوای منطقه دارد. در طراحی فضای سبز هم بدون سیستم آبیاری، گیاهان در معرض خطر بوده و آسیب خواهند دید. اما باید برای آبیاری گیاهان دقت زیادی کرد. زیرا برخی گیاهان مقاوم به شرایط کم‌آبی بوده و برخی نیازمند آبیاری مرتب هستن. از طرفی در برخی مناطق بارندگی و رطوبت بالا به آبیاری گیاهان کمک کرده و در برخی مناطق خشک و کم بارش، باید با آبیاری مناسب و مداوم، گیاهان را شاداب و سیراب کرد. 
برای آبیاری فضاهای سبز روش‌های مختلفی وجود داشته و به کمک این روش‌ها، همه گیاهان به‌طور مرتب آبیاری شده و از طرفی در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود. انواع روش آبیاری عبارت‌اند از:

روش آبیاری سنتی

روش سنتی همان آبیاری دستی است که بیش‌تر به کمک شلنگ انجام می‌شود. در این نوع آبیاری اتلاف آب زیاد بوده و زمان زیادی از نیروی انسانی می‌گیرد.

روش آبیاری سطحی

آبیاری سطحی هم نوعی از آبیاری سنتی بوده که به کمک نیروی جاذبه خود زمین انجام شده و خود به چند روش نواری، کرتی، غرقابی و جویچه‌ای انجام می‌شود. از مزایای این روش‌ها می‌توان به سادگی آن‌ها و عدم نیاز به تجهیزات خاص را اشاره کرد. همچنین نیازی به استفاده از انرژی و برق نبوده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود. اما در مقابل شامل معایبی نیز هستند و از آنجایی که در این روش‌ها به کمک نیروی جاذبه زمین، گیاهان آبیاری می‌شوند، در محل‌های شیب‌دار کاربردی ندارند. همچنین بازدهی بالایی نداشته و نیروی انسانی زیادی برای این نوع آبیاری لازم است.

روش آبیاری تحت فشار

آبیاری تحت فشار از آبیاری‌های نوین بوده که در این روش آب با فشاری بیش‌تر از یک اتمسفر، از طریق شبکه انتقال آب به همه قسمت‌های فضای سبز توزیع می‌شود. این روش نیز خود به سه روش بارانی، قطره‌ای و زیرسطحی (تراوا) تبدیل می‌شود. 
آبیاری بارانی: در این روش آب به وسیله لوله‌های متصل به آبپاش مانند باران به همه جای فضای سبز پخش شده و گیاهان را آبیاری می‌کند.
آبیاری قطره‌ای: در این روش از شلنگ‌های مخصوص آبیاری قطره‌ای استفاده کرده و آن را در همه قسمت‌های فضای سبز پخش می‌کنند و در کنار درختان و بوته‌ها با تعبیه یک سوراخ سبب آبرسانی به همه گیاهان می‌شوند.
آبیاری زیرسطحی (تراوا): آب از زیر زمین توسط لوله‌هایی به قطر ۲ سانتی‌متر به ریشه‌ها تراوش کرده و آن‌ها را آبیاری می‌کند.

خاک حاصلخیز فضای سبز

فضای سبزی که ایجاد می‌کنید نیازمند خاک حاصلخیز است. شاید باغی که خریداری کرده و فضای سبزی در آن ایجاد کرده‌اید خود دارای خاک مناسبی باشد، اما در مورد خاک فضایی مانند دیوار سبز، روف گاردن و تراس گاردن باید به این نکته توجه زیادی شود. خاک حاصلخیز می‌تواند بستر کشت گیاهان مختلف بوده و تقریبا هر نوع گیاه مناسب آب‌وهوای منطقه را در خود رشد دهد. اما در غیر این صورت، فضای سبز خوبی نداشته و گیاهان رشد خوبی نخواهند داشت.
برای بهتر شدن کیفیت خاک بهتر است آن را غنی‌سازی کنید. یکی از بهتربن روش‌های غنی‌سازی خاک، استفاده از کمپوست است. کمپوست سبب حفظ رطوبت خاک و از بین بردن آفت و بیماری شده و از طریق کاهش زباله به طبیعت نیز کمک می‌کند. همچنین می‌توان به کمک آزمایش خاک از میزان باروری و حاصلخیزی آن مطلع شد.

کوددهی مناسب

کوددهی فضای سبز یکی از روش‌های مراقبت و نگهداری از فضای سبز بوده و به گیاهان آن برای رشد بهتر و جلوگیری از خشک و پژمرده شدن آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد. اما در کوددهی مواردی که باید به آن‌ها توجه کرد، عبارت‌اند از شناخت کافی انواع کود، زمان کوددهی، نحوه کوددهی و مقدار آن است. باید از گیاهان خود شناخت حاصل کرده و کود لازم برای هر یک را در زمان مناسبی به گیاه برسانید.

هرس کردن گیاهان فضای سبز

هرس کردن شامل قطع شاخه و اندام‌هایی از گیاه است که از رشد بی‌رویه جلوگیری کرده و از طریق کنترل رشد، سبب گلدهی خوب و میوه‌دهی مناسب خواهد شد. هرس کردن در واقع برای حذف شاخه‌های خشک و بیمار و شاخه‌های متراکم و روی هم رفته بوده و به شادابی و جوانسازی درخت کمک زیادی می‌کند.
هرس گیاهان و درختان در دو زمان زمستان و تابستان انجام می‌شود که هرس در زمستان هرس سیاه نامیده شده و زمانی که گیاهان به خواب زمستانی می‌روند، بهترین زمان برای هرس است. هرس تابستان هم که هرس سبز نامیده شده در فصل رشد با حذف پاجوش، گل و میوه‌های خشکیده از گیاه انجام می‌شود.

فواید نگهداری از فضای سبز چیست؟

با انجام کارهای گفته شده در بالا، می‌توانید فضای سبزی که ایجاد کرده‌اید را زنده و شاداب نگه دارید. اما آیا تا به حال علاوه بر زیبایی، به فواید دیگر نگهداری از فضای سبز فکر کرده‌اید؟ برای اطلاع از فواید نگهداری از فضای سبز موارد زیر را مطالعه کنید.
۱_ مزیت اقتصادی: نگهداری از فضای سبز با بهبود کیفیت بصری ملک سبب افزایش ارزش ملک شده و بهای آن را افزایش می‌دهد. در نتیجه اگر به فکر فروش، اجاره و رهن ملک باشید، به سبب وجود فضای سبز زیبا و مناسب بهای بیش‌تری برای آن پرداخت می‌کنند.
۲_ بهبود سلامت و کیفیت زندگی: داشتن یک فضای سبز چه کوچک و چه بزرگ به سلامت جسمی و روحی شما کمک کرده و از طریق کاشت گیاهان مختلف سبب تصفیه آب‌وهوای محیط اطراف می‌شود.
۳_ کمک به محیط زیست: وجود فضای سبز و نگهداری اصولی آن سبب اتلاف انرژی و بهبود هوای محیط شده و به‌عنوان یک فیلتر طبیعی از افزایش آلاینده‌ها و گردوغبار جلوگیری خواهد کرد.
در کنار این موارد نگهداری از فضای سبز از رشد بی‌رویه گیاهان و رشد علف‌های هرز جلوگیری کرده و ظاهری زیبا و امن به محیط می‌بخشد.

نتیجه‌گیری: در این مطلب ما به بررسی نحوه نگهداری از فضای سبز و مزایای آن پرداخته‌ایم. همان‌طور که مطالعه کردید، نگهداری فضای سبز مزایای زیادی داشته و برای محیط و خود شخص فواید مؤثری خواهد داشت. پس در حفظ و نگهداری فضای سبز کوتاهی نکنید و کارهای محافظت از آن را درست و به‌موقع انجام دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)