آشنائی با تراریوم

آشنائی با تراریوم

تراریوم اولین بار توسط پزشک جراح انگلیسی ناتانیل باگ‌شو وارد در سال ۱۸۲۹ ساخته شد که در لغت به معنی باغ شیشه‌ای است .

تراریوم عبارت است از محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان و به بیان دیگر محیطی برای ایجاد ریزاقلیمی با رطوبت بالا برای گیاهانی که بیشتر بومی جنگل‌های مرطوب جنوب، مرکز آمریکا، جنوب شرقی آسیا و آفریقا هستند و سازگار با هم نیز هستند و در یک ظرف معمولاً شیشه‌ای و سربسته رشد می‌کنند. به دلیل شرایط مختلف تراریوم را می توان به دو نوع طبقه بندی كرد ؛ باز و بسته.

تراریوم  بسته

گونه های گیاهی گرمسیری، مانند خزه، ارکیده، سرخس، و گیاهان هوازی ، و اصولا تمام گیاهان سایه دوست به طور کلی در تراریوم  بسته با توجه به شرایط شبیه به محیط های مرطوب و پناه از مناطق استوایی بودن نگهداری می شود.نگه داشتن گلخانه مهر و موم شده اجازه می دهد تا  گردش آب انجام گردد . اما باید هر هفته یک بار باز شود كه رطوبت اضافی از هوا و دیواره ظرف حذف شود. این كار به منظور جلوگیری از رشد کپک انجام می شود که می تواند به گیاهان آسیب جدی وارد كند . عدم وجود تراکم اب در دیواره های گلخانه و یا هر پژمردگی گیاهان نیاز به آبیاری را نشان می دهد.

 همچنین یک ترکیب خاص خاک نیاز به خود دارد كه اطمینان از هر دو شرایط رشد خوب و به کاهش خطرات ناشی از آسیب میکروبی را به حداقل برساند .

مخلوطی از ذغال سنگ نارس ، خزه تورب، ورمیکولیت، و پرلیت می تواند بستر مناسبی برای تراریوم های بسته باشد .مخلوط باید به منظور اجتناب از میکروبهای قارچی كه به طور بالقوه مضر می باشدكاملا استریل شود . این بستر با توجه به شرایط محیطی مناسب كه الودگی رو به حداقل می رساند مشخص شده و تقریبا بستر استاندارد هست و هر گونه جایگزینی احتمال بیماری های قارچی را افزایش می دهد.

تراریوم باز یا گلخانه باز

برای گیاهان شاداب و انواع ساكولنت ها مناسبتر است. و همچنین گیاهان نور دوست . برای جبرای گیاهان سازگار به آب و هوای خشك و باز،  تراریوم باز استفاده می شود و برای حفظ هوای در گلخانه از رطوبت بیش از حد ، تراریوم های باز بسیار مناسب هستند . و نیز به خوبی برای گیاهانی که نیاز به نور خورشید بیشتر دارند تراریوم بازمناسب هست  . چون در تراریوم بسته وقتی جلوی نور خورشید قرار بگیرد حرارت به طور بالقوه بیشتر می شود و کشتن گیاهان در داخل تراریوم قطعی خواهد شد . بهترین بستر تراریوم باز استفاده از مخلوط پرلیت و ماسه و ذغال سنگ نارس و درصد كمی پیتماس است.

نكته مهم در مورد بستر ؛ بستر تراریوم تقریبا به صورت سلیقه ای اعمال میشه و در واقع استاندارد خاصی براش تعریف نشده و تجربه نشون داده در صورت رعایت ابیاری مناسب و نكات ایمنی ضد عفونی تراریوم و نور و شرایط مناسب بستر های مختلف نسبت به نوع گیاه جوابگو هستند و لذا حساسیت بیش از حد روی نوع بستر جایز نیست و قسمت مهم شرایط صحیح نگهداری می باشد .

استریل كردن تراریم:

پس از شستشوی شیشه مقداری ماسه یا پوكه صنعتی با محلول قارچكش و حشره كش شستشو و در ته شیشه برای ذهكشی احتمالی میریزیم و سپس بستر اماده را با سم كاربندازیم و یك سم حشرات به دلخواه با دز دو برابر استاندارد ان ابیاری نمایید و پس از ٢٤ ساعت با اب خالی ابیاری مجدد جهت شستشوی سموم اضافه ، و بعد از اینكه اب بستر كمی خشك شد بستر اصلی را روی پوكه صنعتی یا شن درشت كه قبلا در شیشه تراریوم ریختیم می ریزیم و سپس كاشت گیاهان .

  • 1) برای كاشت ، گیاهان باید قبل از ورود به بستر تراریوم كاملا با قارچكش ضد عفونی شوند و سپس كاشته شوند .
  • 2) حتما سعی كنید از گیاهان هم خانواده برای یك تراریوم استفاده كنید تا برای ابیاری دچار مشكل نشوید .
  • 3) ابیاری تراریوم ها بسته به نوع گیاه و محل نگهداری كاملا فرق دارد و هر زمان خاك تراریوم نیمه خشك شد به حدی كه اب ته ظرف جمع نشود ابیاری كنید و نكته مهم اینكه هر چقدر تعداد دفعات ابیاری رو بیشتر كنید اما مقدار اب رو كمتر بدید تراریوم سالمتر و شاداب تری خواهید داشت .
  • 4) هر دو بار ابیاری حتما در دفعه سوم همراه با قارچكش ابیاری كنید چون احتمال قارچی شدن گیاهان در تراریوم ها به مراتب بیشتر از گلدان هست .
  • 5) اگر یكی از گیاهانتون در تراریوم كمی به مشكل خورد سریع از تراریوم بیرون بیارید تا بقیه رو الوده به بیماری نكنه .
  • 6) بستر های تراریوم مواد غذایی ندارند و به همین دلیل كود مورد نیاز باید در اول هر فصل به جز فصل زمستان در زمان ابیاری به اب اضافه شود و معمولا می تونید از كود ٢٠/٢٠/٢٠ برای همه تراریوم ها استفاده كنید .
  • 7) تراریوم های بسته اصلا نیاز به نور ندارند و فقط تراریوم های باز به نور غیر مستقیم نیاز دارند .
  • 8) چون گیاهان در تراریوم در فضای محدودی هستند بهتره مرتب اونها رو چك و در صورت نیاز هرس كنیم .
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)