بونسای، نگهداری و معرفی انواع بونسای آپارتمانی

بونسای، نگهداری و معرفی انواع بونسای آپارتمانی

بونسای درختان کوچک مینیاتوری و محبوب بوده که در واقع روشی هنری برای پرورش درختان کوچک درون گلدان است.

این گیاهان را به روش‌های خاصی با کوتاه کردن ریشه و ساقه هرس کرده و تبدیل به گیاه بنسای می‌کنند. پرورش بونسای به چین و ژاپن برگشته و ابتدا یک مهارت باستانی چینی بوده که بعد از حدود 700 سال بعد از میلاد مسیح در میان ژاپنی‌ها نیز رواج پیدا کرده و امروزه در تمام دنیا محبوب شده است.
این گیاه به دلیل نگهداری در گلدان، روش نگهداری خاصی نسبت به دیگر گیاهان داشته و ذخیره آن برای آب و مواد معدنی کم است. بنابراین اگر علافه‌مند به نگهداری و پرورش بنسای هستید، باید برای نگهداری آن دقت زیادی کرده و از آن به خوبی مراقبت کنید. برای یادگیری روش‌های نگهداری و آشنایی با انواع بونسای در این مطلب همراه ما باشید.

روش نگهداری از بونسای 

این گیاه مانند هر گیاه دیگری نیازمند نور، آب و دمای مناسب بوده و با فراهم شدن شرایط مناسب، رشد خوبی خواهد داشت. بهتی است همه شرایط مطلوب برای آن فراهم باشد تا در رشد دچار مشکل نشده و پژمرده و خراب نشوند.

نور مناسب برای بونسای 

این نوه گیاه نیازمند نور زیادی بوده و قرار دادن گلدان بنسای در محلی مانند کنار پنجره برای رشد آن بسیار خوب خواهد بود. البته توجه داشته باشید که گرما و نور مستقیم، زیاد خوش‌آیند بنسای نمی‌باشد.

آبیاری بونسای 

بنسای برای ماندگاری نیازمند خاک نیمه‌مرطوب بوده و خاک آن هرگز نباید خشک شود. زمانی که خاک گلدان بنسای شروع به خشک شدن کرد، آن را آبیاری کرده و حتی اگر لازم بود روزانه به آن آب دهید. در کنار آبیاری، می‌توانید از یک رطوبت‌سنج برای تشخیص رطوبت استفاده کنید. همچنین استفاده از سینی کم‌عمق با سنگریزه و آب برای تأمین رطوبت مورد نیاز بنسای ایده خوبی خواهد بود.

خاک مناسب بونسای 

بنسای به خاک مناسبی نیاز داشته و باید در ترکیب درست خاک، کاشته شود. همان‌طور که گفته شد، این گیاه نیازمند مواد مغذی زیادی بوده و باید خاک آن زهکشی شده و امکان گردش هوا در خود را داشته باشد. از بهترین ترکیبات خاک بونسای آکاداما (یک عنصر آتشفشانی)، خرده سنگ‌پا، پومیس (سنگ آتشفشانی نرم)، مخلوط خاک ارگانیک و گریت است.

کوددهی بونسای

برای سالم و زیبا ماندن بونسای بهتر است که در مدت نگهداری از بونسای، به آن کود مناسب دهید. از آنجایی که بونسای در مقدار کمی آب رشد می‌کند، کود دادن به آن ضروری بوده و کمبودهای خاک را جبران خواهد کرد. از فروشگاه‌های گل‌وگیاه کود مخصوص بنسای را تهیه کرده و از بهار تا پاییز به صورت ماهانه به بونسای کود داده و در زمستان کوددهی را متوقف کنید.

انواع بونسای آپارتمانی

بونسای هم در آپارتمان و هم در فضای باز پرورش و رشد پیدا می‌کند. ما در ادامه به معرفی چند مورد از زیباترین و معروف‌ترین بونسای آپارتمانی پرداخته‌ایم.

بونسای فیکوس

بونسای فیکوس یک بونسای آپارتمانی همیشه سبز بوده که از پیوند گیاه فیکوس به ریشه و تنه مشابه گیاه جنسینگ به وجود آمده و بونسای فیکوس جنسینگ نامیده می‌شود. برای آبیاری این گیاه، باید رطوبت گیاه حفظ شود اما گیاه غرقاب نشود. این گیاه نیاز به نور غیرمستقیم داشته و در دمای 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد رشد خوبی خواهد داشت.

بونسای افرا

بونسای افرا، هم جزء بونسای آپارتمانی بوده و هم در فضای باز رشد می‌کند. این نوع از بونسای خزان کننده بوده و رنگ‌های آن در پاییز مانند درخت‌های دیگر به رنگ قرمز و نارنجی در می‌آیند. برای آبیاری این درخت در بهار و تابستان باید روزانه آب داده و خاک آن مرطوب باشد. نیازمند نور زیاد و غیرمستقیم بوده و دمای مناسب برای رشد آن 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.

بونسای کراسولا

این نوع بونسای که از هرس شاخه‌های کراسولا به دست می‌آید، از زیباترین درختچه‌های موجود بوده و بونسای کراسولا خرفه تزئینی نیز نامیده می‌شود. این گیاه نیازمند آبیاری دوبار در هفته و نور متوسط غیرمستقیم بوده و جابه‌جایی ناگهانی آن سبب ریزش برگ‌ها خواهد شد.

بونسای بنجامین

بونسای آپارتمانی بنجامین در دو نوع ابلق و معمولی موجود بوده و با هرس درختچه بنجامین با سیم فلزی نازک شکل خواهد گرفت. برای آبیاری آن هفته‌ای یکبار در فصول گرم و ده روز یکبار در فصول سرد مناسب است. نیازمند نور غیرمستقیم زیاد بوده و در دمای اتاق رشد خوبی خواهد داشت.

بونسای شفلرا

از جذاب‌ترین و زیباترین بونسای آپارتمانی می‌توان بونسای شفلرا را نام برد. این گیاه با برگ‌های چتری شکل و سبز و ضخیم خود روش نگهداری راحت‌تری داشته و جلوه زیبایی به محیط می‌دهد. نیازمند آبیاری زیادی نبوده و بهتر است خاک آن میان دو آبیاری خشک شود. تابش غیرمستقیم نور خورشید و دمای اتاق بهترین محیط برای رشد آن خواهد بود.

بونسای فیکوس رتوزا

فیکوس رتوزا از گیاهان همیشه سبز بوده و از خانواده توت به شمار می‌آید و برای نگهداری در فضای بسته و آپارتمان شرایط سختی ندارد. این گیاه برای رشد نیازمند نور زیاد بوده و در ماه‌های سرد نیازمند فضای گرمی است. حداقل دمای نگهداری آن 15 درجه بود و دمای زیاد گرم هم به آن آسیب خواهد زد. برای آبیاری، زمانی مناسب است که خاک کمی خشک شده و بهترین آب برای آن آب بدون کلر است.

بونسای کاج

بونسای کاج را از کاج‌های مختلفی به وجود آورده و می‌توان در داخل آپارتمان به عنوان بونسای آپارتمانی نگهداری کرد. این نوع بونسای همیشه سبز بوده و در اشکال و سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بونسای رطوبت زیاد را دوست نداشته و نیازمند آبیاری کمتری است. برای خاک آن از خاک زهکشی شده استفاده کنید و در برابر آفتاب کامل قرار دهید.

بونسای گل کاغذی

اگر به جنوب و مناطق گرمسیری سفر کرده باشید، گیاه کاغذی را در دیوار و سردر پاکینگ و حیاط‌ها مشاهده خواهید کرد. بونسای گل کاغذی هم هرس شده آن بوده و با نگاه کردن به آن گل‌های صورتی و قرمز را مشاهده خواهید کرد. اما گل‌های آن صورتی نبوده و به رنگ سفید ریز هستند و صورتی و قرمزها نوعی برگ بوده که به آن براکته می‌گویند و در کنار برگ‌های سبز می‌رویند. این گیاه نیازمند نور زیاد خورشید بوده و برای آبیاری در زمستان با خشک شدن کامل خاک آبیاری را نجام داده و در تابستان میزان آبیاری را افزایش دهید.

بونسای کتانستر (شیر خشت زینتی)

این نوع بنسای دارای شاخه‌های کمانی شکل با گل‌های سفید مایل به کرم بوده و در تابستان با میوه‌های نارنجی و ریز خود زیبایی بی‌نظیری خواهد داشت. از گیاهان نیمه‌خزان بوده و به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. برای آبیاری آن اگر در فصل رویش بوده، روزی یکبار مناسب است، اما در زمستان باید خاک را همیشه مرطوب و بدون یخ‌زدگی نگه دارید.

بونسای انگور

یکی دیگر از مقاوم‌ترین بن سای آپارتمانی انگور بوده که نگهداری سختی نداشته و باید از سرمای شدید حفظ شوند. این نوع بن‌سای رشد خوب داشته و نیازمند 8 الی 10 ساعت نور غیرمستقیم خورشید است. برای آبیاری هم باید از خشک شدن خاک جلوگیری کرده و با آغاز بهار مرتب کوددهی کرده و با شروع زمستان کوددهی متوقف شود.

بونسای به، کارمونا، نارون چینی، سریسا و ... از دیگر بنسای آپارتمانی بوده و تعداد زیادی از آن را می‌توان طبق سلیقه شخصی تهیه کرد. در این مطلب ما چند مورد از بهترین و مقاوم‌ترین آن‌ها را معرفی کردیم و امیدواریم پس از مطالعه، بتوانید بونسای مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)