۱۸ مورد از مقاوم ترین و بهترین گل‌های فضای باز

۱۸ مورد از مقاوم ترین و بهترین گل‌های فضای باز

گیاهان گلدار فضای باز می‌توانند محل‌های مختلفی مانند تراس، حیاط، باغچه، باغ، پارک و بوستان را زیبا کرده و جلوه زیبایی به محیط ببخشند. عطر گل‌ها هم که نیازی به گفتن نداشته و  بی‌شک بوییدن گل را هر شخصی در زندگی خود تجربه کرده است.


یکی از قشنگ‌ترین سرگرمی‌های دنیا، کاشت گیاهان گلدار و رسیدگی به آن‌ها است. گل‌ها از زیباترین موجودات خداوند بوده و هر رنگ و شکلی از آن روحی تازه به انسان‌ها می‌بخشد. انسان‌ها در هرجایی که یک گیاه گلدار را ببینند ناخودآگاه سمت آن جذب شده و حداقل برای لحظه‌ای آن را تماشا می‌کنند.

اگر شما هم تراس، حیاط یا فضای باز اختصاصی داشته و برای زیبا شدن آنجا فکر می‌کنید، بی‌شک کاشت گیاهان گلدار ایده بسیار خوبی خواهد بود. انواع گیاهان گلدار در رنگ و شکل‌های مختلف محل مورد نظر شما را زیبا کرده و آنجا را تبدیل به محلی دنج برای نوشیدن چای و کیک عصرهای بهار و تابستان خواهد کرد. اگر به فکر کاشت گیاه گلدار هستید در ادامه نوشته برای آشنایی با این گیاهان و انواع آن همراه ما باشید.

انواع گیاهان گلدار

گل برجسته‌ترین قسمت گیاهان گلدار بوده و رنگ آن در هر گیاه متفاوت است.  بیش از ۹۰ درصد گیاهان گلدار بوده و در زیستگاه‌های مختلف رشد می‌کنند. چند مورد از بهترین گیاهان گلدار عبارت‌اند از:

گل رز

گل رز نیازی به تعریف نداشته و همیشه و هرجا محبوب و شناخته شده است. این گل انواع مختلفی با رنگ‌های متفاوت داشته و همه مدل و رنگ‌های آن زیبا و خوشبو هستند. در آب‌هواهای مختلفی رشد می‌کنند و نیاز به نگهداری خاصی ندارند‌. در کل نور و آب و خاکش که خوب باشد سرحال و شاداب است.

گل اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس یا لاوندر گیاهی زیبا و پرخاصیت بوده و نام آن برای اکثر افراد آشنا است. این گیاه گل‌هایی به رنگ آبی، قرمز سیر تا بنفش داشته و به شکل خوشه‌ای هستند و در بهار می‌رویند.

گل شاه اشرفی ( گل ستاره‌ای)

از انواع گیاهان گلدار برای باغچه و تراس و فضای باز گیاه شاه اشرفی بوده که گل با رنگ‌های مختلفی داشته و شکل گلبرگ‌های آن بسیار منظم است. این گیاه از بهار تا پاییز شکوفه زده و زیر آفتاب کامل و نیمه سایه رشد می‌کند.

گل ادریسی

گیاه ادریسی به دلیل رنگ‌های مختلف گل‌هایش به گل هفت رنگ نیز شناخته شده و آفتاب صبح و سایه عصر را بسیار دوست دارد. این گیاه از گل‌هایی با فصل طولانی بوده ولی برای کشت در تابستان نیازمند آب زیادی است.

گل شقایق نعمانی

شقایق نعمانی نوعی شقایق بوده که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد. گل‌های مختلف آن به رنگ قرمز، زرد، سفید، کرمی، صورتی و بنفش بوده و نوع پاییزه آن را در شهریور و نوع بهاره آن را در اسفند می‌کارند.

گیاه کوکب کوهی

 

یکی دیگر از گیاهان گلدار فضای باز کوکب کوهی است که بسیار زیبا بوده و با جذب پروانه‌ها به خود، زیبایی محیط را بیشتر می‌کند. این گیاه که با نام سوسن چشم سیاه هم شناخته می‌شود، گیاهی سریع‌الرشد بوده و گل‌های زرد و نارنجی با مرکز سیاهی دارد. گیاهی مقاومی بوده که فقط در نور کم گل‌های کمتری می‌دهد.

گل ناز

گیاه گل ناز با شاخه‌های بلند خود در تابستان و پاییز جلوه‌ای زیبا داشته و نیاز به نگهداری زیادی ندارد. این گیاه گلدار مقاوم به خشکی، گلبرگ‌های ضخیم و خوشرنگ و شاخه‌های محکمی دارد.

گل بگونیا

گیاه بگونیا با رنگ‌های متنوع، مناسب حیاط و تراس‌های کم نور بوده و گل‌های پرپشت آن در ترکیب با گیاهان دیگر جذابیت بیشتری دارد. نگهداری آسانی داشته و گل‌دهی آن بسیار خوب است.

گل دلفینیوم

گل دلفینیوم یا زبان در قفا از گل‌های زینتی پایه بلند و خوشه‌ای بوده و رنگ‌های مختلف صورتی، آبی، زرد، ارغوانی و ... دارد. این گیاه به کم‌آبی و خشکی مقاوم بوده و در نور کم و سایه، پایه‌های آن کوتاه و گل‌های آن کم می‌شود.

گل حنا

گل حنا زیاد قدیمی نبوده و چند سالی هست که وارد کشورمان شده و در این مدت محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این گل درصورت محیا بودن شرایط در طول سال گل داده و گل‌های نارنجی، صورتی، قرمز، زرد و سفید آن فضای باغ و باغچه را بسیار زیبا نشان می‌دهد. این گیاه نیاز به نور زیاد، رطوبت و هوای ملایم داشته و به راحتی تکثیر می‌شود.

گیاه ژربرا

این گیاه گلدار فضای باز گیاه بومی آفریقا بوده و از این رو نیاز به شرایط گرم و پرنوری دارد. گیاه زیبای ژربرا به همراه گل‌هایش از گیاهان برگزیده دنیا بوده و دارای دو نوع پایه بلند و پایه کوتاه است. گل‌های آن به رنگ‌های مختلف صورتی، زرد، قرمز، پرتقالی، بنفش، سفید و کرم هستند و در نور با شدت بالا گل‌دهی بهتری دارند.

گل زنبق

گیاه گلدار زنبق جزء زیباترین گل‌های زینتی برای باغچه و اطراف آن بوده که عطر خوب آن منبعی برای تأمین عطرهای خوشبو است. در آب‌وهوای خشک و خنک رشد بهتری داشته و برای گل‌دهی بهتر نیاز به نور زیادی دارد.

گل لیلیوم

لیلیوم زیبا که نیازی به تعریف و تمجید نداشته و محبوب همگان است. لیلیوم رنگ‌های مختلفی داشته و در تابستان حیاط و باغچه را جذاب می‌کند. این گیاه دوستدار محیط آفتابی بوده اما با محل نیمه‌آفتابی هم سازگاری دارد.

گل جعفری

اگر به دنبال گیاهی مقاوم به گرما و تغییرات دما هستید، جعفری بهترین انتخاب خواهد بود. گلبرگ‌های ظریف و پرپشت آن با رنگ‌های مختلف، به سرعت فضای باغچه را پر کرده و در تمام طول سال می‌تواند گل‌های زیبایی بدهد.

گل اطلسی

گیاه اطلسی گل‌هایی شیپوری و مخملی دارد و گیاهی سریع‌الرشد است. این گیاه معطر در شب‌ها بوی بیشتری داشته اما به دلیل گلبرگ‌های نازک و ظریف آن در برابر باد و باران کم طاقت است. در هنگام آبیاری هم بهتر است که آب را مستقیم به روی گل‌ها نپاشید و ته آن‌ها را آبیاری کنید. گیاه مقاومی بوده اما در برابر نور زیاد گل‌دهی بیشتری خواهد داشت.

گل آهار

از زیباترین گل های فضای باز برای باغچه و تراس گل آهار بوده که مقاوم به شرایط سخت و نور زیاد و گرما است. این گیاه در دو نوع پاکوتاه و پابلند بوده و تنوع رنگ‌های آن زیاد است. در ابتدای بهار کاشته می‌شوند و از انتهای بهار شروع به گل‌دهی کرده و تا انتهای تابستان ادامه می‌یابد.

گیاه شقایق کالیفرنیایی

به جرأت می‌توان گفت که شقایق کالیفرنیایی جزء زیباترین گل‌ها بوده و گل‌های آن به شکل فنجان هستند. این گل زیبا آرامبخش بوده و به همین دلیل خشخاش کالیفرنیا هم نامیده می‌شود. گیاه شقایق نعمانبی در بهار گل‌های زیادی می‌دهد که درصورت خنک بودن تابستان هم گل‌دهی آن تا تابستان ادامه می‌یابد.

گل آلاله

آلاله از گیاهان تابستانی بوده که شبیه به رز و گل صدتومانی است. این گیاه گل‌هایی بدون عطر و بو داشته و برای افرادی که حساسیت دارند انتخاب خوبی خواهد بود. این گیاه نیاز به نگهداری خاصی نداشته و در نور زیاد رشد و گل‌دهی خوبی خواهد داشت.

سخن پایانی زیباترین گیاهان گلدار فضای بیرونی

در این مقاله ما چند مورد از زیباترین گیاهان گلدار فضای باز را معرفی کرده و شرایط گل‌دهی آن را بررسی کرده‌ایم. شما می‌توانید متناسب با سلیقه و شرایط آب‌وهوایی باغچه یا تراس خود هر کدام را که دوست داشتید انتخاب کرده و چند مورد از آن‌ها را با هم در محل مورد نظر بکارید. این گل‌ها جلوه زیبایی به باغچه شما می‌دهند و محیط مورد نظر را جذابتر می‌کنند.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)