ابزار موردنیاز کشت گل و گیاه در منزل

ابزار موردنیاز کشت گل و گیاه در منزل

این روزها کاشت سبزیجات در باغچه منزل طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی علاقمند هستند که در منزل خودشان یا در بالکن خانه، سبزیجات موردنیاز خودشان را پرورش دهند.

کاشت سبزیجات در باغچه منزل و پرورش سبزی ها، نکات و اصولی دارد که با رعایت درست آنها می توانید از نگهداری و پرورش و برداشت سبزیجات دلخواه خودتان لذت ببرید و به خانه خودتان شادابی ببخشید.

یک باغچه‌ی زیبا مزیت‌های چندگانه‌ای را برای صاحبش و دیگران به همراه دارد. باغچه‌ها علاوه بر زیبایی و چشم نوازی، می‌توانند منبعی برای تامین سبزی‌ و میوه‌های ارگانیک و طبیعی ما باشند. ‌اما متاسفانه باید همین‌جا این رویای زیبا را متوقف کنید؛ چون آپارتمان‌نشینی امکان این چنین کارهایی را از ما می‌گیرد. البته کور سوی امیدی وجود دارد. برخی از آپارتمان‌ها حیاط و باغچه دارند و حتی اگر این چنین هم نباشد، همه‌ی ما هم برای یک یا چند گلدان در خانه فضا داریم؛ همچنین پشت‌بام‌ها نیز می‌توانند فضای خوبی برای این کار باشند.

قبل از اینکه شور و شوق باغبانی باعث ولخرجی برای خرید ابزار باغبانی شود، لازم است به صورت ابتدایی وسایل باغبانی را بشناسید. قبل از هر چیزی باید مشخص کنید که می‌‌خواهید یک باغچه‌ی زیبا بسازید و یا کارتان محدود به چند گلدان است؟ ما فرض می‌کنیم شما یک باغچه‌ی کوچک آپارتمانی و یا یک باغ کوچک در اطراف شهر دارید؛ چون نگهداری از گیاهان معمولی گلدانی تجهیزات خاصی نیاز ندارد.

چه ابزارهایی برای باغبانی نیاز دارید؟

دو نکته قبل از خرید هر ابزار باغبانی وجود دارد: هر فصل ابزارهای خاص خود را نیاز دارد. ممکن است سایز و تنوع ابزار ها شما را سردرگم کنند. انتخاب درست ابزار کار شما را آسان‌تر و مفیدتر خواهد کرد؛ البته موضوع به همین سادگی نیست. هر ابزاری که انتخاب کردید لازم است آن را در دست بگیرید و مطمئن شوید که با آن راحت هستید. یادتان باشد که ابزار‌های بزرگ‌تر معمولا سنگین‌تر هستند و ممکن است بعد از چند ساعت کار با آنها حسابی خسته شوید. در ادامه مهم‌ترین ابزارها را بررسی می‌کنیم.

بیل یا بیلچه: برای کندن و پر کردن گودال‌ها و گاهی برای شخم زدن و نرم کردن خاک باغچه به بیل نیاز دارید. بیل‌هایی که یک طرف تیغه‌ی اره‌ای دارند، مناسب‌ترند. بیل باید سبک باشد و امکان افزایش ارتفاع داشته باشد.

شن کش یاچمن زن: برای مرتب کردن و تمیز کردن سطح باغچه به این وسیله نیاز است. همچنین شن کش برای آماده سازی بستر خاک قبل و بعد از کشت کاربرد دارد. اگر سطح باغچه از چمن و گیاه پوشیده شده است، می‌توانید از چمن زن استفاده کنید.

آب پاش یا شلنگ: اگر چند گلدان و یا یک باغچه‌ی کوچک دارید، آب پاش برای شما کافی است. در غیر این صورت می‌توانید از شلنگ‌های مختلف با سری‌های قابل تعویض استفاده کنید.

قیچی هرس و اره: این ابزار برای مرتب کردن، کوتاه کردن شاخ و برگ و گاهی برای متوقف کردن رشد در پایان فصل استفاده می‌شود و تاثیر زیادی در زیبایی باغ و باغچه دارد. برای بریدن شاخه‌های کلفت‌تر از اره‌ی باغبانی استفاده می‌شود.

گلدان: گلدان‌ها طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند و در دو جنس پلاستیک و سفال در بازار موجود هستند. گلدان سفالی می‌تواند رطوبت را در خود نگه دارد و نیاز به آب دادن مداوم به گلدان را کمتر کند.

بذر یا گیاه: انتخاب بذر و گیاه یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است و آب و هوا و فصل آن را محدود می‌کند. قبل از خرید درباره‌ی آن در اینترنت جست و جو کنید.

خاک و کود: هر گیاهی خاک خاصی نیاز دارد. پس بعد از انتخاب گیاه اقدام به خرید خاک و کود کنید.

سم و سم پاش: برای مقابله با آفات نیاز به سم دارید؛ اما اگر گیاه آپارتمانی دارید به سم پاش نیازی ندارید و می‌توانید از یک آب‌پاش استفاده کنید. برای سم‌پاشی درختان به سم‌پاش‌های بزرگ نیاز پیدا خواهید کرد که دو نوع دستی و برقی دارند.

میوه چین: وسیله‌ای است که امکان چیدن میوه را با استفاده از یک تیغه و دسته‌ی قابل تنظیم دارد و دارای یک کیسه‌ی پارچه‌ای است. میوه پس از جدا شدن از شاخه داخل این کیسه می‌افتد.

دستکش: برای محافظت از پوست خود حتما از دستکش استفاده کنید. باغبانی ممکن است باعث زخمی شدن دستان شما شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)