گل برای همدردی و تسلیت

گل برای همدردی و تسلیت

زمانی که یکی از دوستان و آشنایان ما عزیزی را از دست می‌دهد، برای اینکه با او ابراز همدردی کنیم و احساسات خود را به او بیان کنیم، می‌توانیم با بردن گل به مراسم ختم فرد از دنیارفته احساساتمان را به بازماندگان بیان کنیم. 

اما شاید این سؤال پیش بیاید که کدام گل‌ها برای مراسم ختم و عرض تسلیت مناسب هستند و اصلاً چرا از گل برای ابراز همدردی استفاده می‌کنیم؟
برای پاسخ به این سؤال‌ها پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای ویدئو همراه ما باشید. زیرا دلیل استفاده از گل در مراسم ختم و انواع گل‌های مناسب برای آن را بررسی کرده‌ایم.
در ابتدا باید بگوییم که گل راهی برای بیان احساسات بوده و استفاده از آن در مراسم ختم یک شخص، بیانگر یاد و خاطره شخص از دنیا رفته و احترام به او است. از طرفی از دیرباز و در فرهنگ‌های مختلف، مردم معتقد بودند که میان گل، زندگی و مرگ ارتباط وجود دارد و زمانی که کسی از دنیا می‌رود، قرار دادن گل بر روی مزار و در مراسم شخص متوفی، نشان از شروع زندگی مجدد و ابدی او دارد.
حال که دلیل استفاده از گل در مراسم ختم و برای عرض تسلیت را دانستیم، به سراغ معرفی گل‌های مناسب برای ختم برویم.

انواع گل مناسب تسلیت و همدردی

اولین گل، گل رز است که همیشه نمادی از عشق و بیانگر دوست‌داشتن بوده و هر رنگی از آن معنا و مفهوم خاصی دارد و می‌توانید در هنگام عرض تسلیت هم از آن استفاده کنید.
مثلاً گل رز زرد نماد دوستی و احساس نزدیکی شما به فرد است. گل رز قرمز که نماد عشق را دارد، این مفهوم را دارد که شما فرد را بسیار دوست دارید و از اینکه او عزیزی را ازدست‌داده بسیار ناراحتید. گل رز سفید مانند نمادی از معصومیت و خلوص روح بوده و خرید آن نمایانگر این است که متوفی نزد شما جایگاه ویژه‌ای داشته و برای بازماندگان طلب صبر می‌کنید. پس خرید هر رنگی از آن بستگی به سلیقه شما و رابطه شما با متوفی و بازماندگانش دارد.

دومین گل، گل لیلیوم یا همان سوسن است. گل لیلیوم را شاید زیاد در مراسم‌های ختم ببینیم، زیرا یک گزینه خوب برای عرض تسلیت به بازماندگان متوفی است. این گل در کل نمایانگر ارزش‌های اخلاقی بالا و صداقت است و اگر فرد متوفی برای شما ارزش و اهمیت بالایی داشته و یک فرد قوی و باوقار بود، می‌تواند بهترین انتخاب باشد و خاصیت رنگ‌های آن مانند گل رز نیست که هر یک از رنگ‌های مختلف آن معنی مفهوم خاصی داشته باشد. پس هر رنگی از آن را که بخواهید می‌توانید تهیه کنید و برای عرض تسلیت همراه خود ببرید. البته ناگفته نماند که این گل برای ختم و تسلیت زیاد استفاده می‌شود و بیش‌تر در میان مردم معمول و مرسوم است.

 

یکی دیگر از گل‌هایی که زیاد در مراسم‌های ختم و سر مزار می‌بینیم گل گلایول است. این گل را بیش‌تر در طرح‌های تاج گل و دسته‌گل درست کرده و یک روبان مشکی به آن می‌بندند و مانند لیلیوم یکی از مرسوم‌ترین گل‌ها برای عرض تسلیت است. دلیل آن هم این است که این گل نمادی از احساسات عمیق قلبی بوده و به اطرافیان و بازماندگان متوفی بیان می‌کند که به یاد آن‌ها بوده‌اید و خود را در غمشان شریک می‌دانید.
گل بعدی، گل زنبق است که نمادی از معصومیت و خلوص روح بوده و مانند گل‌های قبلی زیاد در مراسم‌های ختم دیده می‌شود. زمانی که برای عرض تسلیت از این گل برای بازماندگان ببرید، علاوه بر اینکه با آن‌ها ابراز همدردی می‌کنید به آن‌ها نشان می‌دهید که عزیز از دست رفته‌شان چقدر دارای روح معصوم و پاکی بوده است. 
البته این گل هم در رنگ‌ها مختلفی وجود دارد؛ اما استفاده از رنگ سفید آن در مراسم ختم و بر روی پایه بیش‌تر مرسوم است.
گل بعدی که می‌توانید از آن برای عرض تسلیت استفده کنید گل میخک است. گل میخک هم رنگ‌های متنوعی دارد و می‌توایند از رنگ‌های مختلف آن استفاده کنید. گل‌های میخک قرمز نشان از مهر و محبت شما به متوفی و بازماندگان است و گل‌های میخک سفید نمادی از بی‌گناهی و تولد دوباره است. همچنین مسیحیان معتقد هستند که میخک صورتی از اشک چشمان مریم مقدس روییده است و برای مراسم ختم و عرض تسلیت بسیار مهم هستند. پس اگر برای ابراز همدردی با یک فرد مسیحی گل می‌خرید، رنگ صورتی بسیار مناسب خواهد بود.

و اما آخرین گل، ارکیده است. اصولاً گل‌های ارکیده زیاد مانند گل‌های قبلی تأثیرگذار نیستند و به نسبت آن‌ها زیاد استفاده نمی‌شود. اما بیانگر مفاهیم عمیقی برای بازماندگان بوده و نشان از عشق ابدی شما به متوفی است؛ بنابراین اگر فرد از دنیا رفته، مانند بازماندگانش برای شما هم بسیار خاص بوده و هرگز نمی‌توانید او را فراموش کنید، یک سبد یا پایه گل ارکیده تهیه کنید و به مجلس ختم ببرید.
در ادامه صحبت‌هایمان باید بگوییم که این گل‌های نام‌برده شده در هر مراسمی مانند عروسی، تولد، چشم‌روشنی منزل و ... استفاده می‌شوند و شاید نگران این باشید که احتمال دارد شخص داغدیده با دیدن این گل‌ها بیش‌تر ناراحت شود.
 اصلاً نگران نباشید چیزی که جایگاه این گل‌ها را تغییر می‌دهد، یک روبان مشکی است. قطعاً دیده‌اید که بعد از تزئین این گل‌ها، از یک روبان مشکی استفاده می‌کنند و این نشان از ناراحتی شما بوده و گل‌ها را مناسب مراسم ختم می‌کند. ولی در نهایت انتخاب نوع گل با خود شما خواهد بود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)