کاکتوس ها و ساکولنتها

کاکتوس ها و ساکولنتها

از زیباترین گل‌ها و گیاهان آپارتمانی می‌توان به کاکتوس ها و ساکولنتها اشاره کرد. این گیاهان انواع زیبایی داشته و با قرار دادن در خانه و اتاق و دفتر کار زیبایی محیط را افزایش می‌دهند.

کاکتوس‌ها گیاهانی خاردار و در اندازه‌های متفاوت و با قد بلند و کوتاه هستند که توانایی ذخیره آب برای مدت طولانی در ساقه خود را دارند. ساکولنتها هم گیاهی پر و گوشتی با قدرت ذخیره آب در برگ و ساقه هستند. اما برای اینکه با این دو گیاه بیشتر آشنا شده و از انواع مختلف آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. زیرا در این مقاله به انواع کاکتوس و ساکولنت‌ها و روش‌های نگهداری آن‌ها آشنا می‌شوید.

کاکتوس ها

کاکتوس گلی زیبا برای مناطق گرمسیری و مقاوم به کم آبی و هوای خشک است. دارای ساقه‌هایی ضخیم و گوشتی با برگ و تنه‌ای خاردار بوده و برای فصل‌های گرم و مواقع کم‌آبی، آب را درون خود نگه می‌دارد. این گیاه خانواده گسترده‌ای داشته و انواع زیادی از آن در طبیعت و میان گیاهان آپارتمانی یافت می‌شود. گیاه کاکتوس برای نگهداری در داخل آپارتمان و فضای داخلی نیازمند شرایط خاصی بوده و باید خاک، آب و دمای آن را برای نگهداری و ماندگاری محیا کنید.

خاک این گیاه باید زهکشی خوبه داشته و به گونه‌ای باشد که از تجمع آب در اطراف ریشه کاکتوس جلوگیری کند. ترکیب خاک باغچه با خاک برگ و شنه و پرلیت ترکیبی فوق‌العاده بوده و در صورتی که ترکیب این خاک برایتان سخت باشد، استفاده از خاک آماده کاکتوس بهترین انتخاب خواهد بود. در کنار خاک، دمای ایده‌آل منزل برای نگهداری کاکتوس ۱۸ تا ۲۲ درجه بوده و با افزایش دما باید مراقبت بیشتری شوند. برای آبیاری هم یکبار در هفته در فصل‌های زمستان و پاییز و ۲بار در بهار و تابستان که هوا گرم‌تر بوده، کفایت می‌کند. در ادامه هم چند مورد از زیباترین کاکتوس برای آپارتمان را برای آشنایی بیشتر مطالعه کنید.

کاکتوس سدوم غوره ای یا دم الاغی

یکی از کاکتوس‌های مقاوم برای محیط بسته سدوم غوره‌ای یا سدوم مورگانیوم است که برگ‌هایی به زنگ طوسی و سبز داشته و شباهتی به دانه‌های درشت برنج دارد. سدوم غوره‌ای در تابستان و به ندرت گل می‌دهد و گل‌دهی آن بستگی به شرایطش دارد. گل‌های آن به رنگ قرمز و صورتی در سرشاخه‌ها رشد کرده و جلوه زیبایی خواهند داشت. برای نگهداری هم آن‌ها را در مقابل نور مستقیم و زیاد خورشید قرار دهید.

کاکتوس کریسمس

یکی دیگر از بهترین و مقاوم‌ترین کاکتوس‌ها برای فضای آپارتمان کاکتوس کریسمس بوده و گیاهی خاص از دسته کاکتوس‌ها و بدون خار است. ساقه‌های این کاکتوس تکه‌تکه و پرآب بوده و هر یک از شاخه‌های آن اندازه‌ای حدود ۳۰ سانتی‌متر دارد. ساقه‌ها در ابتدا صاف بوده و در صورت بلند شدن آن‌ها، دیگر به صورت صاف رشد نکرده و آویزان می‌شوند.

درخت شیر آفریقایی

درخت شیر آفریقایی نوعی از کاکتوس بوده و به دلیل شیره سفید در داخل این نوع کاکتوس نام درخت شیر آفریقایی را گرفته است. این گیاه تا ارتفاع ۹۰ سانتی رشد کرده و به کاکتوسی مقاوم و تنومند شبیه درخت تبدیل می‌شود. برای نگهداری آن باید توجه کرد که نیازمند نور زیاد و هوای نیمه‌مرطوب است.

کاکتوس اوپسینه

این نوع کاکتوس دارای شاخه‌های بندبند بوده که در محل این بندها ترد و شکننده هستند. هر گره شامل چند ساقه گوشتی و آبدار بوده و روی آن‌ها پوشیده از تیغ‌های کوتاه و نرم است. کاکتوس‌های اوپسیته به دلیل شبیه برگ‌ها به راکت، کاکتوس راکتی نیز نامیده می‌شود.

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم

این نوع کاکتوس آپارتمانی با نام کاکتوس ماه هم شناخته شده و یکی از زیباترین نوع کاکتوس است. این کاکتوس نوعی کاکتوس پیوندی از پیوند قسمت پیوندک یعنی بخش بالایی این کاکتوس با پیوند کاکتوس‌های مختلف مانند دراگون و هیلوسرئوس به وجود می‌آید. از گیاهان بومی آمریکای جنوبی بوده و خاک مناسب آن خاک اسیدی تا خنثی و خاک مخصوص کاکتوس است.

کاکتوس ساگوارو

ساگوارو از کاکتوس‌هایی با ارتفاع بلند بوده و استوانه‌ای شکل هستند. ماندگاری زیادی داشته و برای ماندگاری نیازمند نور زیاد هستند. این گیاه در فصل بهار گل‌هایی سفید مایل به کرمی و به شکل فنجان داده و از بومی گیاهان جنوب آمریکا و شمال مکزیک است.

کاکتوس گلابی خاردار (اپونتیا)

این نوع کاکتوس آپارتمانی بسیار مقاوم به کم‌آبی و آب‌وهوای سخت بوده و میوه‌ای فوق‌العاده خوش‌مزه می‌دهد. گلابی خاردار برای رشد نیاز به نور شدید آفتاب داشته و برای نگهداری در منزل روزانه 4 الی 5 ساعت باید مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گیرد.

کاکتوس تیغ سگی، اسکاتی مونستروسوس، ملکه شب (اپیفیلوم اکسی پتالوم)، کاکتوس خمره‌ای، ستاره‌ای و ... از دیگر کاکتوس‌های مناسب برای داخل آپارتمان و فضای بسته بوده که معرفی همه آن‌ها در یک مطلب نمی‌گنجد. زیرا کاکتوس انواع بسیار زیادی دارد و ما فقط تعدادی از زیباترین و پرکاربردترین آن‌ها را برای شما معرفی کردیم.

ساکولنت ها

ساکولنت‌ها گیاهانی آبدار و گوشتی با 300 گونه مختلف بوده و از زیباترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌آیند. در واقع می‌توان گفت که کاکتوس‌ها نوعی ساکولنت بوده اما ساکولنت‌ها کاکتوس نیستند. نگهداری از این گیاهان آپارتمانی کار سختی نبوده و برای آبیاری نیازمند آب کمی هستند. ساکولنت‌ها نیازمند خاک سنگین و زهکشی بوده که امروزه خاک آماده برای آن در بازار و گلفروشی‌ها به فروش می‌رسد.

برای رشد و ماندگاری بهتر به دمای 20 تا 30 درجه نیازمند بوده و در حالت کلی گیاهانی گرما دوست و حساس به سرما هستند. تغییرات ناگهانی دما برایشان زیاد خوب نبوده و به آن‌ها آسیب می‌رساند. در کنار دمای پایین نیازمند نور زیاد بوده و به رطوبت زیادی نیاز ندارند. از انواع ساکولنت ها برای آپارتمان را هم در ادامه مطالعه کنید.

آلوئه ورا

از معروفترین ساکولنت ها برای آپارتمان آلوئه ورا می‌باشد. این گیاه با ساقه‌های گوشتی که برگ‌هایی پر از ژل داشته، یک ماده مؤثر برای پوست است. این گیاه ساقه نداشته و برگ‌های آن مستقیم از زمین رشد می‌کند و خود انواع مختلفی دارد.

اچوریا echeveria

اچوریا از ساکولنت‌های گلدار بوده و برگ‌های گوشتی و فشرده دارد. این گیاه دارای برگ با رنگ‌های مختلف بوده و علاوه بر آپارتمان در فضای باز نیز نگهداری می‌شود.

گیاه مخملی

گیاه مخملی یکی دیگر از انواع ساکولنت ها برای آپارتمان بوده و از انواع ساکولنت‌های مخملی است. این گیاه بومی مکزیک دارای برگ‌های بیضی شکل به رنگ طوسی و لبه‌های صورتی است. کرک‌های ریز روی برگ‌ها سبب مخملی شدن آن شده و در صورت محیا شدن شرایط گل‌های نارنجی رنگ زیبایی می‌دهد.

لیتوپس

لیتوپس از جالبت‌ترین و زیباترین ساکولنت‌های آپارتمانی بوده که از دو برگ چاق و گوشتی به هم جوش خورده، تشکیل می‌شود. برگ‌ها و گل‌ها با خروج از میان این  برگ‌ها سبب جدا شدن آن‌ها شده و شکل خاصی به این گیاه می‌بخشند. گیاه لیپتوس دارای بافتی ناهموار با برگ‌هایی به رنگ قهوه‌ای، خاکستری، کرمی و سبز است.

پنجه خرسی

پنجه خرسی برگ‌هایی دارای کرک که نوک آن شبیه به پنجه خرس بوده دارد. برگ‌های گوشتی این گیاه با رشد بر روی ساقه ظاهری بوته‌ای شکل ایجاد کرده و تا ارتفاع 1 متری نیز رشد می‌کنند. به دلیل رشد زیاد این گیاه، بهتر است آن را در گلدان بزرگی بکارید و با آبیاری در تابستان هفته‌ای یکبار و زمستان 10 روز یکبار نشاط و طراوت را به این گیاه ببخشید.

کالانکوئه یا مادر هزاران گیاه

کالانکوئه ساکولنتی زیبا و آپارتمانی بوده و گیاهی تهاجمی است که به سرعت رشد می‌کند. گیاهچه‌های ریزی که در انتهای برگ‌های این گیاه رشد می‌کنند شکل عجیبی به آن بخشیده و آن را جذاب‌تر کرده است.

در نهایت باید بگوییم که مانند کاکتوس‌ها، ساکولنت‌ها هم انواع زیادی داشته و نمی‌توان همه آن‌ها در این مطلب معرفی کرد. ما فقط تعدادی از خاص‌ترین و زیباترین آن‌ها را معرفی کردیم. امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب به زیبایی کاکتوس و ساکولنت‌ها پی برده و در میان گیاهان آپارتمانی خود از این گیاهان هم نگهداری کنید.

 

 

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)