آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی

آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی

از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی به صورت روزانه ،به یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباط مردم در دنیای مدرن تبدیل شده‌اند، قوانین اجتماعی معمولی نیز راه خود را به محیط‌های دیجیتال پیدا کرده‌اند.

همانطور که آداب معاشرت، به نحوه رفتار افراد در دنیای واقعی با دیگران توجه می‌کند، آداب معاشرت اجتماعی اینترنتی نیز حول محور دستورالعمل‌های آنلاینی است که باید از آنها پیروی کرد. الزامات آداب معاشرت اجتماعی آنلاین (netiquette ) از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، ارسال مجدد محتوای شخصی در اینستاگرام به دقت بسیار بیشتری نسبت به ری‌توییت در توییتر نیاز دارد.

چرا رعایت کردن آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی مهم است؟

در حالی که تعامل با دوستان و همکاران از هر کجا و در هر زمان هیجان‌انگیز است، خطراتی در ارتباط با این میزان اتصال وجود دارد. یک توییت، یک پیام متنی ساده در گروه عمومی یا پست فیس بوک که از سر بی‌توجهی به آداب معاشرت، گذاشته شده است، ممکن است دوستان و همکاران شما را آزار دهد و حتی ممکن است از اعتبار شما کم کند و حضور شما را در شبکه‌های اجتماعی به خطر بیندازد.

بایدها و نبایدها آداب معاشرت در شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی

  1. نام و نام خانوادگی خودتان را در شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای پیام‌رسان استفاده کنید. اگر با افراد غیرفارسی زبان مراوده و تعامل دارید از حروف انگلیسی برای نوشتن نام و نام خانوادگی استفاده کنید
  2. عکس پروفایل شما قرار نیست متن و پیامی را صادر کند. برای انتقال پیام از طریق تکست، صوت و ویدیو اقدام کنید. عکس پروفایل باید هویت شما را نشان دهد.
  3. اگر چند اکانت دارید که برخی کاری و برخی شخصی هستند، نباید با اکانت شخصی در گروه های کاری عضو شوید چرا که بر اساس نام و تصویر پروفایل مورد پیش داوری و قضاوت قرار خواهید گرفت.
  4. بیش از حد اهل تبلیغ نباشید. سعی نکنید به همه مشتریان خود پیام تبلیغاتی ارسال کنید و از آنها بخواهید محصولات شما را بخرند. همچنین از اشتراک گذاری تبلیغات مداوم در صفحه خود خودداری کنید. صفحات شبکه‌های اجتماعی خود را ترکیبی از محتوای تبلیغاتی و البته محتوای ارزشمند کنید.
  5. در حالی که برنامه‌ریزی پست‌ها و انتشار خودکار، افدام مفیدی است، همه چیز را به صورت خودکار و ماشینی انجام ندهید . برخی چیزها هنوز نیاز به پشتوانه انسانی دارند.
  6. آداب مناسب تماس ویدیویی را تمرین کنید. تماس های تصویری می تواند یک شکل مناسب ارتباط باشد، به ویژه برای کسانی که نمی‌توانند شخصاً در یک جلسه شرکت کنند. قبل از شروع تماس، قابلیت‌های صوتی و تصویری خود را آزمایش کنید، زیرا اطمینان از عملکرد مناسب می‌تواند از تاخیر یا شروع نادرست جلوگیری کند. در حین تماس، به یاد داشته باشید که وقتی صحبت نمی‌کنید، میکروفون خود را بی‌صدا کنید، زیرا صدای شما می‌تواند سایر شرکت‌کنندگان را آزار دهد.
  7. عکس پروفایل محل عکس خانوادگی و عکس های دسته جمعی نیست. البته در فرهنگ ما برای برخی افراد استفاده از عکس همراه همسر در پروفایل ممکن است قابل توجیه باشد.
  8. فقط در صورت نیاز از کلمات عامیانه و اختصاری استفاده کنید. روش ارتباط ترجیحی گیرنده را بشناسید. هنگام گپ زدن با همکاران، مقامات بالاتر یا دوستان، باید همیشه نوع ارتباط را سنجیده انتخاب کنید. همچنین، مهم است که قبل از ارسال پیام، متن را به لحاظ دستور زبان و املا بررسی کنید.
  9. بدون دلیل برای دیگران پیام خصوصی ارسال نکنید. به خصوص اگر آن شخص در گروه عمومی هیچ پیامی نگذاشته است. در صورت نیاز کاری، باید در ابتدای پیام خودتان را معرفی کنید و به او بگویید از کدام گروه او را پیدا کرده‌اید و درخواست تان را در قالب یک پیام بفرستید.
  10. همیشه با سلام و یا کسب اجازه، پیام‌تان را شروع کنید. همچنین، حواستان به زمان مناسب برای شروع مکالمه باشد و از آنها بپرسید که آیا یک دقیقه برای کمک/پاسخ به شما فرصت دارند یا خیر.  اگر گیرنده در آن لحظه نمی تواند به شما کمک کند، می توانید زمان مناسب دیگری را برای چت از او بخواهید.
  11. درباره رقبای خود بد زبانی نکنید. گفتن چیزهای منفی در مورد رقبا به صورت آنلاین بیش از آنکه به آنها لطمه بزند، به اعتبار شما آسیب می‌رساند و اصلا حرفه‌ای نیست.
  12. حضور  در شبکه های ارتباطی مثل تلگرام و دیگر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر برای تبادل آرا و نظرات و ایجاد ارتباطات است. اگر فردی را که نمیشناسیم به صورت خصوصی به ما پیغامی می‌دهد (حتی اگر مایل نیستیم مجدد از او پیامی دریافت کنیم) بد نیست که یک پاسخ کوتاه به او بدهیم. مثل «پیام شما دریافت شد. مایل به دریافت پیام دیگری از شما نیستم.»
  13. از اسپم کردن دیگران پرهیز کنید؛ مگر این که پیام ارسالی آن ها حاوی توهین و الفاظ رکیک باشد. ابزار اسپم ریپورت توسط ماشین‌ها پردازش می‌شود؛ بنابراین بر اساس تعداد گزارش‌های دریافتی اقدام می‌کندو ممکن است موجب به هم خوردن ابزار ارتباطی طرف مقابل شما شود. بنابراین باید بپذیرید که یا وارد شبکه های اجتماعی نشوید و یا بدانید در صورت ورود، دیگران ممکن است مایل به ارتباط گرفتن با شما باشند. شما باید به تناسب حضورتان، آماده دریافت پیام های ناخواسته در حد معقول باشید. ضمنا این که پس از گذاشتن یک پیام در گروه، افرادی بخواهند به صورت خصوصی به شما پیام بدهند یک روال عادی است . اگر میخواهید پیام خصوصی نداشته باشید به جای اسپم دیگران، از ارسال اظهار نظر و متن  در گروه های عمومی خودداری کنید.
  14. انواع و اقسام گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی و ابزار های ارتباطی وجود دارد. برخی گروه ها تخصصی و فنی هستند و برخی کاری، که جهت همکاری و هماهنگی ایجاد شده است. بنابراین باید از ارسال پست‌های نامرتبط خودداری کنید.
  15. خواندن متن راحت تر و سریع‌تر است. بنابراین بهتر است مطالب را در قالب متن ارسال کنیم. البته در شرایط فوری میتوانید از پیام های صوتی استفاده کنید.
  16. ارتباط باید دو طرفه باشد. طرف مقابل را ترغیب کنید که هر زمان که لازم است سؤال بپرسد، بازخورد بدهد و افکار و ایده های خود را داوطلبانه مطرح کند. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، قبل از ارائه پاسخ های خود، با دقت به آنها توجه کنید.
  17. در گروه‌ها به صورت بخش بخش پیام ارسال نکنید. بهتر است پیغام خود را در قالب یک پیام منجسم و یکپارچه بنویسید.
  18. کانال ارتباطی مناسب را انتخاب کنید. دانستن اینکه کدام کانال ارتباطی برای کدام پیام بهتر است گاهی ممکن است، دشوار باشد. اما در برخی موارد، این امر آشکار است. به عنوان مثال، یک مکالمه شخصی با همکارتان نباید در گروه شرکت انجام شود.
  19. هنگام ارسال یک انتقاد سازنده، سعی کنید به جای اینکه مستقیما به اشتباه شخص اشاره کنید، بر نحوه بهبود کار او تمرکز کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید بیان کنید که یک گزارش فاقد داده‌های کافی است، می‌توانید بگویید: من فکر می‌کنم این گزارش می‌توانست قوی‌تر باشد و ارقامی برای حمایت از ادعاهایش داشته باشد. این روش یک پیشنهاد خوب برای بهبود کار دیگران است و از اتهام زدن جلوگیری می کند.
  20. مکالمات را به درستی پایان دهید. هنگامی که یک مکالمه به پایان می‌رسد، ارسال یک پیام "تشکر" بخش مهمی از آداب معاشرت است و  رابطه بهتری با مخاطب برای شما به ارمغان می آورد.

جمع‌بندی

آداب رسانه های اجتماعی یا رفتار اجتماعی، به زبان ساده، برای مدیران و صاحبان مشاغل به معنای بایدها و نبایدهاست. . هدف اصلی در پس آداب معاشرت یا رفتار در رسانه های اجتماعی، رفتار با دیگران بر اساس احترام و مراقبت از حقوق مالکیت معنوی و پیامدهای مرتبط با آن است . آداب و رسوم رسانه‌های اجتماعی زیرمجموعه‌ای از اخلاقیات است که سعی می‌کند از اعتبار آنلاین یک شرکت یا فرد محافظت کنند. الزامات آداب معاشرت در رسانه های اجتماعی در هر پلتفرم متفاوت است، به همین دلیل است که شما باید درک درستی از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشته باشید و سپس در آن‌ها شروع به فعالیت کنید.

پیشنهاد برای مطالعه:

مجله اینترنتی گل و گیاه

مجله مد

آشنائی با فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس (Market Place)

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)