آشنائی با فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس (Market Place)

آشنائی با فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس (Market Place)

امروزه تجارت الکترونیک در مدل های مختلفی پیاده سازی شده است. مدل ساده و اولیه آن همان تامین کالا توسط صاحب فروشگاه، عرضه در سایت خود و فروش و ارسال ان است. آمازون در امریکا یا دیجی کالا در ایران هم به همین روش کار خود را شروع کردند. 

اما در ادامه دیدند که برای تامین کالای بیشتر و افزایس تنوع محصول باید سرمایه بیشتر و امکانات بیشتر انبار داری، تولید محتوی و تبلیغات نیازدارند. برای همین به روشی که قبلا در فروش سنتی بهش "امانی فروشی" گفته می شود روی آوردند و آن را با معیارها و فرآیندهای فروش اینترنتی هماهنگ کردند. این مدل از تامین کالا به روش های مختلفی اجرا شد. از اینکه تامین کننده (Supplier) می تواند هزاران محصول را به صورت امانی روانه انبار فروشنده کند و به مرور و بعد از فروش محصولات،  مبلغ محصولات فروش رفته را بعد از کسر کارمزد سایت دریافت کنند یا فقط عکس و اطلاعات محصول را در اختیار فروشنده قرار داده و بعد از خرید محصول توسط کاربر، کالا به انبار فروشنده یا مستقیم به خریدار ارسال گردد. 
به طور خلاصه، مارکت پلیس یکی از مدلهای تجارت الکترونیک  e-commerce  محسوب می‌شود که اداره‌ کننده‌ کسب‌ و کار نیازی به دراختیار داشتن کالا ندارد، بلکه تنها باید فضایی برای دیگر فروشندگان تحت پوشش خود به وجود آورد تا بتوانند در آن فضا محصولات خود را به فروش برسانند.


آمازون، دیجی کالا و موارد مشابه فروشگاه اینترنتی هیبرید یا ترکیبی هستند. یعنی هم محصولاتی که خودشان خریداری کرده و در سایت ارائه می کنند را می فروشند و هم محصولات فروشنده های مختلف را در قالب مارکت پلیس به کاربران خود معرفی کرده و فرایند فروش و ارسال را مدیریت می کنند.

مارکت پلیس چگونه کار می‌کند؟

برخی فروشگاه ها از ابتدا با سیستم مارکت پلیس ایجاد می شوند و مبنای فعالیت آنها، معرفی و فروش محصولات فروشندگان است و خود سرمایه ای برای تامین محصولات و تولید محتوی مصرف نمی کنند. مثلا اسنپ فود و اسنپ شاپ (بخش فروش اینترنتی محصولات اسنپ) به همین مدل فعالیت دارند. 
سرمایه اصلی مارکت پلیس ها، توانائی بازارسازی است. باید بتوانند بازدید کننده جذب کنند تا تامین کنندگان تمایل به ارائه محصولات خود در فروشگاه مزبور شوند.

--------------
تبلیغات

فروش تی شرت های چاپی با طرح های گرافیکی

درآمد مارکت پلیس ها از چه طریق است؟

اولین و مهمترین درآمد این مدل فروشگاه های اینترنتی، دریافت کارمزد یا کمیسیون فروش است. چون وجه حاصل از فروش در اختیار فروشگاه است، لذا بعد از کسر کارمزد، صورتحساب تامین کننده را تسویه می کنند.
نکته پنهان دیگر در این نوع فروشگاه ها، عدم تسویه فوری و سریع است و مبالغ دریافت شده از مشتریان بین 15 تا 45 روز در حساب فروشگاه می ماند و در یک مدت مشخص و از پیش توافق شده به حساب تامین کننده واریز می شود. 
معمولا شرط و شروط متنوعی براساس قدرت فروش فروشگاه های مارکت پلیس برای تامین کننده تعیین می شود. مثلا درخواست ارائه محصولات به صورت انحصاری در پلت فرم مورد نظر یا ارائه تخفیف اختصاصی و مواردی از این قبیل که مقبولیت فروشنده می تواند آن ها را به کرسی بنشاند. 
همچنین در از زاویه دید دیگر، تامین کننده ها می توانند با رفتار غیر حرفه ای و حتی تقلب، باعث کاهش اعتبار فروشنده شوند. مثل ارسال کالاهای غیر اصل یا مغایرت کالا با مشخصات اعلام شده می تواند موجب اعتراض مشتریان شده و باعث نارضایتی مشتریان فروشگاه شود، لذا با قوانین محکم و جرایم سنگین تلاش می کنند که چنین اتفاقاتی به حداقل برسد هر چند هیچ وقت به صفر نمی رسد.

مزایای مارکت پلیس برای تامین کنندگان کالا

وقتی شما محصول خود را در فروشگاه مارکت پلیس ارائه می کنید این امتیاز ها را کسب می کنید:

• فروش محصولات بدون داشتن فروشگاه

شما نیازی به ایجاد فروشگاه اینترنتی و از تقبل هزینه های هاست و طراحی سایت و بهینه سازی معاف می شوید. حتی می توان گفت حضور در مارکت پلیس یک تجربه ای ضروری برای ایجاد فروشگاه اختصاصی است. اگر شما برای مدتی بتوانید در مارکت پلیس ها کالایتان را بفروشید صاحب تجربه خوبی برای ایجاد فروشگاه خودتان خواهید بود. پس علاوه بر کاهش هزینه ها، شما با شروع فعالیت در یک فروش اینترنتی مارکت پلیس تجربه باارزشی کسب می کند. 

• کم‌هزینه بودن بازاریابی

فروشگاه مارکت پلیس ووظیفه دارد که زیرساخت فنی مناسب برای فروش و همچنین برنامه بازاریابی قوی برای جذب کاربر و فروش محصول انجام دهدو لذا شما از پرداخت هزینه های بازاریابی که می تواند رقم بالائی باشد، معاف هستید. البته اکر شما برای محصولات خود در سایت فروشنده، محتوای خوبی تولید کنید می توانید نسبت به سایر فروشنده های کالاهای مشابه خودتان، رتبه بهتری در گوگل و جستجوی داخلی فروشگاه کسب کنید.

• قابلیت جذب ‌اعتماد کاربران

فروشگاه بزرگ، با دادن امتیازات خوب به خریدار، مثل گارانتی و ضمانت خرید مشتریان، اعتماد عموم را کسب کند در حالی که برای رسیدن یک سایت مستقل به این اعتماد، نیازمند فعالیتها طولانی مدت و هزینه گزاف می باشد.

• کاهش فرآیند های ارتباط با مشتری

در این مدل فروش، هر نوع پشتیبانی از سایت، ازائه اطلاعات، مشکلات مربوط به روال های فنی خرید بر عهده فروشگاه هست و فروشنده مسئولیتی ندارد. این نوع فعالیت دارای هزینه نیروی انسانی و ابزار و هزینه جاری می باشد.

چگونه فعالیت درستی در مارکت پلیس داشته باشیم؟

در فروشگاه مارکت پلیس هم آداب خودش را دارد. رقابت در فروش کالا هیچ جا صفر نمی شود، باید برای رقابت آماده باشید. 
•    ازائه قیمت مناسب 
محصولی که شما ارائه می کنید به احتمال زیاد، ارائه کننده های دیگری هم دارد، شما باید با ارائه بهترین قیمت، بتوانید از سایر تامین کننده ها بالاتر باشید. قیمت یکی از مهمترین عامل انتخاب کالا از سوی خریداران است.
•    سرعت و تنوع روش ارسال کالا
برای مشتری مهم است که محصولی که خریداری می کند، در کوتاه ترین زمان ممکن بدستش برسد. سریعترین زمان ارسال و روش های مقرون بصرفه و البته مشتری پسند را از دست ندهید. وقتی روش های ارسال محدود دارید، مشتری را محدود کرده اید و در واقع امکان فروش کالای خودتان را کاهش داده اید. 
•    ارائه تضمین جذاب
مشتری از کالایی که از شما می خرد چه انتظاری دارد؟ مثلا اگر کالا شکستنی هست به او اطمینان می دهید که کالا درست بسته بندی می شود که امکان شکستن ان به حداقل برسد؟ آیا سلامت رسیدن کالا را تضمین یا بیمه می کنید؟ باید خاطر خریدار را جمع کنید. به هر شیوه ای که درسته و روش صحیحی باشد.

مارکت پلیس برای مشتریان چه ارزش افزوده ای دارد؟

وقتی خریداران به فروشگاه هایی که با مدل مارکت پلیس اداره می شوند رجوع می کنند، به چند جنبه اهمیت می دهند:
-    تنوع کالائی
-    رقابت قیمت
-    گارانتی یا به عبارتی اعتبار فروشنده
این سه عامل باعث می شود مردم به این فروشگاه ها اقبال بیشتری داشته باشند. می دانند که هر فروشنده می تواند یک فروشگاه اینترنتی متصل و کوچکتر باشد ولی این فروشگاه بزرگ تضمینی برای درستی فرآیندهای خرید و ارسال کالا هستند و همین موجب دوام و رشد فروشگاه های مارکت پلیس می باشد.

توتو، مارکت پلیس با مدلی متفاوت

توتو با تکیه بر تجربه ده سال فعالیت موسس آن در حوزه تجارت الکترونیک و سالها ایجاد کسب و کار آنلاین برای فروشگاه های خرد و کلان پا به عرصه فروش اینترنتی گذاشته است. با کسب تجربه با ارزش در این همراهی، اقدام به ایجاد پلت فرمی متفاوت و دارای ارزش افزوده ای متفاوت از سایر فروشگاه های مشابه نموده ایم که امیدواریم در بهار 1402 فاز اول آن را افتتاح کنیم. 


اینک توتو به صورت آزمایشی فروش خود را شروع کرده است که با اماده شدن نرم افزار مستقل خود، فعالیت گسترده خود را شروع خواهد کرد. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)