مضرات مصرف تنباکو

مضرات مصرف تنباکو

علی رغم تاکیدهای هرروز متخصصان مبنی بر مضر بودن مصرف تنباکو، این ماده هنوز هم به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

 طبق تحقیقات صورت گرفته در آمریکا، عامل 87% سرطانهای ریه استعمال دخانیات است. حتی استعمال یک نخ سیگار شانس ابتلای شما به سرطان و بیماریهای قلبی را بالا میبرد. معمولاً خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در افراد سیگاری از ابتلا به سرطان بیشتر است.

مشکلات رگ های قلب

مواد شیمیایی موجود در تنباکو، باعث صدمه به سلول های قرمز خونی میشوند و باعث میشوند این سلولها، اکسیژن را سخت تر به قلب و مغز برسانند. در دراز مدت کمبود سلول های خونی باعث ساخته شدن پلاک های شریانی میشود. این پلاک ها میتوانند باعث مسدود شدن جریان خون بین قلب و سایر نقاط بدن شوند. هنگامی که شما سیگار میکشید، سلول های قرمز خونی بیشتری مورد آسیب قرار گرفته، به سیستم گردش خون فشار بیشتری وارد آمده و همین امر منجر به حملات قلبی و یا بیماریهای شریانی میشود.

خطر ابتلا به سرطان

عامل نزدیک به 30% از سرطان ها، استعمال دخانیات است. نزدیک به 60 ترکیب شیمیایی مضر در تنباکو وجود دارد که مضرات آن در بدن به اثبات رسیده است. این ترکیبات شیمیایی که معمولاً به عنوان ترکیبات سرطانزا شناخته میشود، کارکرد بهینه سلول ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث به وجود آمدن انواع مختلف سرطان میشود. معمولاً سرطان هایی که به استعمال تنباکو مرتبط است شامل سرطان ریه، گردن، زبان، حنجره، مری، مثانه، کلیه، سینه و لوزالمعده میباشد.

بیماریهای تنفسی

معمولاً یکی از مهمترین مشکلی که استعمال تنباکو به دنبال دارد، بیماریهای تنفسی است که در نتیجه تنفس عوامل شیمیایی موجود در تنباکو به وجود می آید. برونشیت مزمن یکی از بیماریهای التهاب ریه است که در اثر استعمال تنباکو به وجود آمده و سلول هایی که در امتداد ریه ها قرار گرفته اند، حساس شده و تولید خلط میکنند. خلط و سرفه های خلطی نوعی راه دفاعی بدن در برابر دود تنباکو است.

بزرگی ریه، نوعی دیگر از بیماری تنفسی است که مستقیماً به استعمال تنباکو مرتبط است. سیگار کشیدن، به آرامی کوچکترین گذرگاه های هوا را در ریه ها سوزانده و اکسیژن رسانی را محدود کرده و مواد غذایی مورد نیاز خون را تامین نمیکند. از علایم بزرگی ریه میتوان به تنگی نفس، خستگی و تنگی سینه اضافه کرد.

تاثیرات مصرف تنباکو بر روی شنوایی

تنباکو اثرات منفی زیادی بر روی بدن دارد و یکی از قسمت هایی که تحت تاثیر مصرف تنباکو قرار میگیرد، سیستم شنوایی است.

عملکرد:

معمولاً گوش ها، بر اساس امواج لرزشی صداها در سه استخوان کار میکنند. فضای گوش باید تمیز باشد تا بتواند عملکرد بهینه ای داشته باشد. اما مصرف تنباکو باعث از بین رفتن عملکرد بهینه میشود.

تاثیرات:

تحقیقات نشان داده است که مصرف تنباکو باعث افزایش تولید مایع گوش میانی می شود. تنباکو همچنین مانع عمکرد بهینه موهای ریز گوش ها میشود که مسئول تمیز کردن این مایع هستند. این امر منجر به بیماری های شنوایی میشود.

عوامل بالقوه:

تحقیقات دیگر نشان داد که مصرف تنباکو میتواند جریان خون را به گوش میانی کمتر کند. این امر به صدمات عصبی منجر خواهد شد. همچنین مشخص شد که بیماران سیگاری نسبت به بیمارانی که سیگار نمیکشند، در عمل های جراحی، بیشتر در معرض بیماریهای گوش میانی قرار میگیرند.

نتیجه گیری:                                                  

طبق تحقیقات انجام شده در یکی از مراکز درمانی آمریکایی، افراد سیگاری نسبت به افرادی که سیگار نمیکشند، خیلی بیشتر به عمل های جراحی گوش میانی نیاز دارند و بیشتر به التهاب های گوش دچار میشوند.

 

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)