25 راه که با کمک آنها توانایی بدن خود برای انجام کارها را افزایش می دهید.

25 راه که با کمک آنها توانایی بدن خود برای انجام کارها را افزایش می دهید.

با هزاران کاری که باید روزانه انجام دهیم و وقت بسیار اندکی که برای انجام آنها داریم، باید همیشه به دنبال راه هایی باشیم تا بتوانیم مقاومت بدن خود را افزایش داده و توانایی آن را بالا ببریم.

اگر بخواهیم از زندگی خود، نهایت استفاده را ببریم، باید کارهای بیشتری انجام دهیم. برای انجام کارهای زیاد، حتماً لازم نیست 20 فنجان قهوه بنوشیم و یا غذاهای مقوی بخوریم. راه های بسیار زیادی وجود دارد که با انجام آنها، به راحتی میتوانید توانایی بدن خود را افزایش داده و مدت زمان بیشتری را صرف انجام امور و کارهای خود کنید. توصیه های زیر را به کار ببندید:

 

1- هر روز ورزش کنید

اولین راه برای افزایش مقاومت بدن این است که بدن خود را درمان کنید. فرض کنید ساعات زیادی از روز را صرف نشستن جلوی کامپیوتر خود میکنید، در این مواقع، معمولاً سلامتی فیزیکی شما برایتان چندان مهم نیست. اما این تمام موضوع نیست. در این صورت موقعیت شغلی شما ایجاب میکند که مدت زمان زیادی را بنشینید. بنابراین شما باید فعالیت و ورزش بیشتری را نسبت به سایر افراد داشته باشید.

بدن شما به حداقل 30 دقیقه ورزش نیاز دارد. بهتر است در طول روز چندین بار به ورزش بپردازید و این کار را حتماً قبل از هر وعده غذایی انجام دهید. هر بار حداقل 10 دقیقه ورزش کنید تا به افزایش قدرت بدنی خود کمک کرده باشید.

2- به اندازه کافی بخوابید

یکی از بهترین و موثرترین کارها برای آمادگی در سر کار و انجام بهینه امور، داشتن برنامه خواب و کار صحیح است. متخصصین اعتقاد دارند که معمولاً بدن افراد به 7 تا 9 ساعت خواب در طول روز نیاز دارد. اما اگر شما تا آخرین دقایق روز کار میکنید، بسیار دشوار است که تغییراتی در خواب خود داده و به راحتی بخوابید. بهترین کاری که در این مواقع میتوانید انجام دهید این است که کار خود را در رختخواب هم انجام ندهید. برای مثال، یک ساعت قبل از خواب، کامپیوتر خود را خاموش کنید و اجازه دهید بدن شما از فشار کار خلاص شود. از تماشای تلویزیون دوری کنید و به جای آن یک کتاب بخوانید، پیاده روی کوتاهی ترتیب دهید و یا با یکی از دوستان یا خانواده خود کمی صحبت کنید تا به آرامش برسید.

3 - خوب بخورید

یکی از مهمترین عوامل موثر بر روی کارکرد بدن شما، رژیم غذایی شما است. همانطور که برای برنامه روزانه خود برنامه ریزی میکنید، برای رژیم غذایی خود هم برنامه ریزی کنید. رژیم غذایی برای خود داشته باشید که شامل 3 وعده غذا و 2 میان وعده باشد. از خرید غذاهای سالم اطمینان حاصل کنید و از خرید غذاهای بی ارزش و غیر مفید مانند بعضی از فست فودها خودداری کنید.

4- از مواد کافئین دار کمتر استفاده کنید.

شاید شیوه زندگی نویسندگان و متخصصین درست باشد که بدون قهوه زندگی میکنند. یکی از مهمترین تاثیرات کافئین بر روی بدن ما این است که انرژی کمتری را به بدن رسانده و باعث احساس بیشتر خستگی در آن میشود. البته این تاثیر کافئین، یکی از صدها عوارض و مضرات استفاده از این ماده است. اگر نمیتوانید مصرف قوه و مواد کافئین دار را متوقف کنید، حداقل از این مواد کمتر استفاده کنید و استفاده از آن را به یک فنجان در صبح محدود کنید و بعد از آن از آب و چای سبز به عنوان جایگزین استفاده کنید.

5- لیستی برای انجام کارها تهیه کنید.

یکی از مهمترین ابزار تقویت حافظه و توان بدن، تهیه لیستی برای انجام کارها است. لیست خود را شب قبل تهیه کنید، با این کار، صبح آماده انجام کارهای خود هستید و اهداف روزانه شما در ذهنتان روشن و آماده است. لیست خود را کوتاه و ساده تهیه کنید و در باره آنچه میتوانید به دست بیاورید، واقع بین باشید.

مطمئن شوید که در تمام طول روز و پایان آن میتوانید به لیست خود دسترسی داشته باشید. هر آنچه که انجام آن ناتمام مانده را میتوانید به لیست روز بعد انتقال دهید، لیست کارها را با دست بنویسید و اگر دارای وایت بورد هستید، بهتر است لیست کارهای خود را روی آن بنویسید.

6 - کارهای خود را بر اساس تقدم برنامه ریزی کنید.

هنگامی که لیست کارهای خود را تنظیم میکنید، کارهایی را که در اولویت هستند، را اول بنیوسید. با این کار، شما مطمئن خواهید بود که اگر وقت کافی برای انجام تمام کارهای لیست ندارید، حداقل کارهای مهم را اول انجام داده اید و آنچه باقی مانده، کارهای غیر ضروری دیگری است که روز دیگر هم میتوانید آن را انجام دهید.

7- برای انجام کارهای خود، وقت بگذارید.

بدترین دشمن شما، به تعویق انداختن کارها است. تصور کنید: شما لیستی تهیه کرده اید و ده تا از کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید را در آن نوشته اید. در پایان روز، شما تنها توانسته اید 5 تا از کارها را انجام دهید. چه اتفاقی افتاده است؟ شما گیج شده اید، حتی دلیل آن را هم نمیدانید!

سعی کنید برای انجام هر یک از وظایف خود که در لیست آورده اید، مدت زمان مشخصی را در نظر بگیرید. سپس، هنگامی که هر یک از وظایف خود را شروع کردید، کورنومتری را برداشته و مدت زمان مشخصی را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در طی این مدت زمان، شما حتماً کار خود را به پایان خواهید برد. بعد از مدتی خواهید فهمید که فشاری که از طرف این کار به شما وارد می آید، توانایی شما را برای انجام کارها بالا خواهد برد.

8- اهداف بلند مدت خود را مشخص کنید.

اهداف شما باید متناسب با تغییرات خط زمانی شما (هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه ) تنظیم گردد و تمامی آنها باید در مسیر یکدیگر قرار بگیرند. تمامی آنچه شما انجام میدهید باید به سمت هدف سالانه شما باشد. هنگامی که میخواهید پلان فعالیت خود را بکشید، از کامپیوتر و وسائل دیگری که باعث عدم تمرکز شما میشوند، فاصله بگیرید.

شاید رفتن به ساحل دریا و یا جاهای آرام، به فکر کردن و تصمیم گیری شما کمک کند. هنگامی که پلان فعالیت خود را ترسیم کردید، به طور منظم به آن مراجعه کنید. آن را به دیوار نصب کنید، هنگامی که به مسئله جدیدی برخورد کردید، پلان خود را به روز کنید تا بتوانید به هدفهای بزرگتر و بیشتر برسید.

9- "آیا من خلاق و مفید هستم؟"

بارها به این سوال رجوع کنید و این سوال را هم از خود بپرسید که  " چگونه وظایف و کارها به من کمک خواهد کرد که یک فرد متخصص و ماهر باشم؟"

هر دو سوال بالا به شما کمک میکند که فرد مفید و فعالی باشید، به اهداف خود برسید و شما را از انجام کارهای غیر مفیدی که شما را از رسیدن به اهداف خود باز میدارد، منع میکنند.

10- حواس پرتی و عدم تمرکز را دور بیاندازید.

معمولاً خانه افراد پر از وسائلی است که باعث عدم تمرکز می شود. معمولاً افراد بسیار کمی هستند که در خانه با وجود ابزار عدم تمرکز، می توانند بر روی مسائل خود تمرکز کنند. با وجود اینترنت، عوامل عدم تمرکز بسیار بیشتر از گذشته شده است. تلفن، پیامگیرها، ایمیل، وب سایت ها، فیس بوک و غیره نیز از سایر عوامل هستند و می توانند سطح خلاقیت و فعالیت شما را کاهش دهند.

تا آنجایی که ممکن است، تمامی این وسائل و ابزارها را خاموش کرده و یا در محیطی کار کنید که به این وسائل دسترسی نداشته باشید.

11- زمان مشخصی را برای وظایف مشخص در نظر بگیرید.

هر روز، زمان مشخصی از روز را صرف انجام فعالیت مشخصی کنید. برای مثال، پاسخگویی به ایمیل ها، یکی از مواردی است که زمان بسیار زیادی  را باید صرف آن کنید. سعی کنید برای پاسخگویی به ایمیل ها، سه زمان در طول روز در نظر بگیرید  و برای هر کدام حداکثر یک ساعت وقت بگذارید. با این کار، دیگر شما به طور مداوم ایمیلهای خود را چک نخواهید کرد و برای انجام کارهای دیگر خود وقت و خلاقیت بیشتری خواهید داشت.  

12- برای استراحت خود، مدت زمان های مشخصی را در نظر بگیرید.

بسیاری از ما فکر میکنیم که 15 دقیقه وقت صرف چرخیدن در سایت های اینترنتی و یا بازی های آن لاین با دوستانمان، استراحت در زمان کار است. در حقیقت این طور نیست. برای اینکه بتوانید خستگی کار با کامپیوتر و یا کار اداری خود را برای مدت کوتاهی از تن در بیاورید، هوای تازه تنفس کنید، ورزش کنید و ذهن خود را از افکار مزاحم پاک کنید. با این کار، احساس تازگی ذهن شما بازخواهد گشت و کارهای خود را بهتر انجام خواهید داد.  

13- برای خود برنامه زمانی ترتیب دهید.

برای بیشتر ما، معنی برنامه زمانی این است که صبح ها زود از خواب بیدار شویم. حتی اگر شما فرد سحر خیزی باشید و یا صبح ها دیر از خواب بیدار شوید، باز هم باید برای خود برنامه زمان بندی داشته باشید. اگر مجبورید 8 ساعت کار کنید، در جدول زمانبندی خود، این 8 ساعت را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید. در هر کدام از این قسمت ها، به سختی و با تمام قدرت خود کار کنید و در برنامه خود مشخص کنید.

14- شفاف سازی انجام دهید.

در پایان هر روز، میز خود را تمیز کنید. تمام کاغذ هایی را که به دست شما میرسد، رسیدگی کنید. هفته ای یک بار، ایمیل باکس خود را مرتب کنید، ایمیل هایی را که لاز م ندارید پاک کرده و لیست انجام کارها را نیز مرتب بنویسید و کارهایی را که انجام داده اید، پاک کنید.

15- روی وظایف خود تمرکز کنید.

نیروی شگفت انگیز تمرکز را برای آرامش مغز دست کم نگیرید. تمرکز، به رسیدن فرد به آرامش کمک کرده و به فعال شدن فرد کمک میکند. کافیست روزانه 6 دقیقه در فواصل زمانی مختلف را به ریلکس شدن بدن اختصاص داده، تمرکز روی تنفس و اطراف خود  تاثیر شگفت انگیزی را روی سطح انرژی شما خواهد گذاشت و باعث فعال شدن بیشتر شما خواهد شد.

16- آنچه را که دوست دارید انجام دهید.

همه میدانیم که معمولاً انجام انچه مورد پسند مانیست، مدت زمان بیشتری را میطلبد و همیشه آخر انجام می شود. بهتر است کارهایی را که دوست ندارید انجام دهید، قبول نکنید. چرا که معمولاً  روند انجام کارهایی که شما نسبت به آن احساس بدی دارید، بسیار کند انجام میگیرد.

17- مثبت نگر باشید.

حتی اگر کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارید، باز هم اجازه ندهید این کارها باعث افسرده شدن شما شود. باید همیشه مثبت نگر باشید و روی چیزهای مثبتی تمرکز کنید که خلاقیت و قدرت بدنی شما را افزایش میدهد.

18- از کارهای بیهوده بپرهیزید.

روزانه ممکن است هزاران ایمیل و دعوت نامه از سایت های مختلف برای شما بیاید. این دعوت نامه ها و ثبت نام در این سایت ها، در طول روز وقت بسیار زیادی از شما را میگیرد. بهتر است وقت خود را صرف خواندن ایمیل و روزنامه های آن لایتی بکنید که اطلاعات مفیدی به شما بدهند.

عادت کنید روزانه یک ساعت از وقت خود را صرف خواندن مقالات و اخبار روزنامه های آن لاین کنید و بعد از مدتی میتوانید تاثیر این کار را بر روی قدرت مغز خود ببینید.

19- روی کمترین ها تمرکز کنید.

سعی کنید در همان ابتدای کار، روی تمام موضوعات کار نکنید. گاهی اوقات، ما خود را درگیر چندین کار میکنیم. با این کار، تنها بار اضافی کارها عاید شما خواهد شد و بسیار کمتر موثر و مفید خواهیدد بود. چرا که کارها را پیچیده میکنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که روی یک کار تمرکز کنید تا بتوانید وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهید.

20- نیروی خود را برای کارهای آخر نگه دارید.

معمولاً ما عادت کرده ایم کارهایی که دوست نداریم را آخر از همه انجام دهیم. بنابراین همیشه کارهایی را که دوست ندارید، در بالای لیست کارهای خود قرار دهید و مطمئن شوید که حتماً باید آن را انجام دهید. کارهایی را هم که از انجام دادن آنها لذت میبرید، در انتهای لیست قرار دهید. با این کار، وظایف دلخواه شما در انتهای روز قرار دارند و شما میتوانید با رضایت در آخرین ساعات کاری، وظایف خوشایند خود را انجام دهید.

21- همیشه دفترچه یادداشت کوچکی همراه خود داشته باشید.

گاهی اوقات، ایده های خوب کاری، در آخرین ساعات شب هنگامی که میخواهیم بخوابیم، پشت ترافیک و یا هنگامی که پشت به کامپیوتر خود نشسته اید، به ذهن شما خطور میکند. بهتر است همیشه دفتر یادداشت و یا ضبط صوت کوچکی را همراه خود داشته باشید. با این کار، هیچ ایده جالبی را از دست نمی دهید.

22- آراسته باشید.

ممکن است این ایده احمقانه به نظر بیاید که حتی اگر در خانه هم برای خود کار میکنید، باید آراسته و مرتب باشید. بعضی از افراد که محیط کارشان خانه آنهاست، احتیاجی به حمام روزانه ندارند و هیچ گاه آراسته و مرتب نیستند. یکی از بزرگترین موانعی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد کاری شما و عدم تمرکز میشود، کار در منزل با پیژامه و یا لباس منزل است. بنابراین، اگر محیط کار شما در منزلتان است، هر روز صبح دوش بگیرید و لباس مناسب بپوشید. با این کار، عملکرد مغز، سطح خلاقیت و انرژی شما بهبود خواهد یافت.

23- هنگام انجام کارها، خودتان را درگیر آنها کنید.

هنگامی که قصد کار بر روی یک پروژه خاص را دارید، کافی است وارد آن شده و تمام سعی و کوشش خود را برای انجام آن به کار بگیرید.

24- برای منابع مالی خود برنامه ریزی کنید.

اگر شما  کارفرما هستید، باید همیشه مقدار دخل و خرج خود حساب کنید. اگر میزان درآمد شما هر ماه متغیر است، باید این کار را با دقت بیشتری انجام دهید.

مقدار پولی را که هر ماه باید به دست بیاورید تخمین زده و روی به دست آوردن آن مقدار تمرکز کنید. ممکن است ماه ها طول بکشد و شما به اهداف خود نرسید. بنابراین، همیشه مقداری پول را به عنوان پس انداز نگه دارید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. با این کار میتوانید استرس ناشی از درآمد کم را در بعضی ماه ها از بین ببرید. بهتر است برای موفقیت در مسائل مالی خود، از یک حسابدار ماهر کمک بگیرید.

25- به خودتان جایزه بدهید.

هنگامی که شما یکی از وظایف دراز مدت خود را انجام دادید و یا به یکی از اهداف در برنامه واقعی خود رسیدید، به خودتان جایزه بدهید. با این کار میتوانید قدرت خلاقیت و انجام کارها را در خود تقویت کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)